Vi har inte råd låta någon stå utanför

Att minska långtidsarbetslösheten är en utmaning, både på Gotland och i Sverige som helhet.
Det finns lediga jobb, men alla långtidsarbetslösa har inte alltid kvalifikationer och förutsättningar att ta just dem.
Att utgifterna för försörjningsstöd minskar är positivt. Det betyder att fler gotlänningar kan försörja sig själva.
Försörjningsstöd ska alltid finnas för den som behöver. Precis som stödet från samhället för att komma in på, eller tillbaka till, arbetsmarknaden också ska göra det. Tyvärr tvingas många som är sjuka eller tidigare haft aktivitetsersättning numera leva på försörjningsstöd. Det är inte acceptabelt.
Är du sjuk, ska du ha rätt till sjukförsäkring.
Samhället har inte råd med att stora grupper, som har förutsättningarna att vara en del av arbetsmarknaden, står utanför. Att vara arbetslös kostar också mycket för den enskilde individen. Därför behövs en aktiv arbetsmarknadspolitik. Ett bra exempel är Vuxkomp, där Region Gotland och Arbetsförmedlingen samverkar för att fler ska gå från försörjningsstöd till jobb.
Redan i dag finns sätt att ge fler med kort utbildningsbakgrund plats på arbetsmarknaden. Vuxenutbildningen behöver fortsätta genomföra utbildningar som tar hänsyn till elevernas förutsättningar inför studierna. Språkträning för personer med annat modersmål än svenska behöver stärkas, till exempel genom fler yrkesutbildningar kombinerade med undervisning i svenska.
SFI- svenska för invandrare behöver få en ännu starkare koppling till både arbetsliv och övriga samhället. Det är inte konstigare än att det är i skolan vi får kunskap men i samhället vi lär oss använda den. Det blir extra tydligt när det handlar om att lära sig ett nytt språk.
Vuxenutbildningen behöver även fler kvalificerade utbildningar som ger personer som redan har jobb möjlighet att utvecklas och gå över till att utföra mer avancerade arbetsuppgifter. Det löser både en del av kompetensförsörjningen samtidigt som det ger möjlighet för fler att få arbete.
Gotlänningar som läser särskild utbildning för vuxna (tidigare särvux) behövs på arbetsmarknaden. Det finns flera exempel på arbetsgivare som förstått detta och gjort rätt.
Det finns också arbetsgivare som behöver ändra sin inställning och attityd för att kunna ta tillvara kompetensen.
Arbetsgivare som behöver utveckla sin förmåga att se möjligheter och styrkan i människors olikheter. Även Region Gotland, har som öns största arbetsgivare alltid behov av och en skyldighet att utvecklas i sin arbetsgivarroll.