25 miljoner mer till omsorgen

Att arbeta med människor inom omsorgen av äldre och funktionshindrade är ett viktigt arbete, och många gånger roligt och givande. Många trivs och gör en bra insats på jobbet och omsorgstagarna blir ofta väl omhändertagna.
Tyvärr ser inte allt bra ut idag på Gotland. Under våren har vi fått se hur illa det sett ut på Attendos boende i Terra Nova och hur kraftigt man minskat bemanningen i Hemse efter att man tog över verksamheten från Region Gotland.
När arbetsvillkoren är tuffa och man känner en otillräcklighet är risken stor att man söker sig bort från sitt jobb. När vi dessutom får uppleva det som skett inom Attendos verksamhet är det nog många som inte känner sig så pigga på att börja arbeta inom vård och omsorg. Svårigheten att rekrytera sommarpersonal visar hur mycket stryk omsorgen fått ta.
Det är ohållbart. Något måste göras. Vänsterpartiet skjuter till 25 miljoner kronor mer till Socialnämnden i vårt förslag till budget för Region Gotland än vad de borgerliga gör. Med mer pengar ökar möjligheten för socialnämnden att arbeta med att stärka äldreomsorgen och göra jobben där mer attraktiva. Den negativa spiralen behöver brytas. Man kan inte, som de borgerliga, sitta med armarna i kors och göra för lite.
Några förslag Vänsterpartiet tycker är bra:
Inför försök med kortare arbetstid med oförändrad lön.Öka antalet anställda, förbättra schema och arbetsmiljö.Använd våra skattemedel till omsorgstagarna inte som bidrag till redan rika aktieägare. Utveckla samarbetet på arbetsplatserna – stärk fackets roll.Höj löner för de med lägst inkomst.
Allt detta kan inte göras på en gång och 25 miljoner extra till Socialnämnden jämfört med vad borgarna föreslår räcker naturligtvis inte till allt ovanstående. Men, det är en början till att bryta den negativa utvecklingen. Vill man utveckla omsorgen behövs handling inte passivitet och då måste man vara beredd att betala.