Omsorgen behöver bättre villkor

Vård och omsorg har svårt med bemanning. Det blir akut inför sommaren. I en tid när vård- och omsorgspersonal fått jobba hårt under pandemin och känner sig slitna riskerar sommaren att bli tuff, inte bara för personalen utan även för patienter och omsorgstagare. Tyvärr är det inte bara sommaren som är problemet. Risken är stor att den ordinarie bemanningen inte är tillräcklig. Inom assistansen ser vi redan att alla inte får den hjälp och det stöd de har rätt till på grund av brist på personal.
Det tycks vara ett problem mer eller mindre över hela landet. Här på Gotland har den styrande majoriteten ansvar för att vården och omsorgen bemannas. Det är initiativ och beslut av dem som lägger grunden för hur stort bemanningsproblemen blir.
Vänsterpartiet tycker att nya initiativ både på kort och lång sikt behöver ske. Det är inte rimligt med stora ekonomiska överskott i regionens finanser när bemanningssituationen ser ut som den gör. Det finns pengar – använd dem.
I grunden handlar det om den gamla vanliga marknadslogiken. Man får vad man betalar för. Om inte tillräckligt med personer vill arbeta inom dessa yrken behöver anställningsförhållandena bli bättre än de är i dag.
Redan för ett par år sedan föreslog Vänsterpartiet på Gotland att ett försök med sänkt arbetstid borde införas inom något yrkesområde. Med färre timmar för en heltid med bibehållen lön tror vi att yrket kommer att bli mer attraktivt både på kort- och långsikt.
Vänsterpartiet tycker också att personalens inflytande över schema och arbetsmiljö behöver utvecklas. Jobbet blir bättre ju mer man känner att man själv kan påverka. Här behöver arbetsgivaren utveckla sitt arbete.
Det förutsätter dock att de styrande borgerliga partierna på Gotland tar initiativ som leder till resultat och visar vägen och inte fortsätter att ”effektivisera”, spara och alltför passivt titta på.