Ett jämlikt samhälle ger bättre ekonomi

En långsiktigt hållbar ekonomi i Region Gotland hänger på hur gotlänningarna och det gotländska samhället mår.
Det kan aldrig uppnås genom att ensidigt se till överskott på sista raden i Region Gotlands budget. Tack vare ökad inflyttning och ökade statsbidrag ser Region Gotlands ekonomi bättre ut än vanligt. Samtidigt ökar kostnaderna i många delar av verksamheten precis som de gör för oss medborgare.
Energipriser, priser på livsmedel och drivmedel påverkar. Behoven hos medborgarna och i verksamheterna är stora. Vänsterpartiets budgetarbete utgår alltid från en långsiktig idé om vad som är bäst för vårt samhälle och oss som lever här.
Ju fler unga som klarar skolan och kommer ut på arbetsmarknaden med en tro på sig själva och framtiden desto bättre är det för samhället och i förlängningen Region Gotlands ekonomi.
Ju bättre vi kan förebygga ohälsa och ju fler som får rätt hjälp tidigt och på så sätt kan undvika allvarlig sjukdom desto bättre är det för samhället och i förlängningen Region Gotland ekonomi.
Ju fler som kan flytta in i prisvärda hyresbostäder och på så sätt få möjlighet att ta steget att flytta till Gotland eller få ett eget tryggt hem desto bättre är det för samhället och i förlängningen Region Gotlands ekonomi.
Ju fler steg vi tar i omställningen till ett miljö- och klimatvänligt samhälle och på ett ordnat och rättvist sätt minskar koldioxidutsläpp och orimlig belastning på våra ekosystem, och på så sätt undviker de kostnader och den orättvisa som en kaosartad omställning som annars blir nödvändig skulle innebära, desto bättre är det för samhället och i förlängningen Region Gotlands ekonomi.
I vårt budgetförslag fortsätter vi satsa på sådant som vi vet är långsiktigt bra för Gotland och oss som lever här. Förskola och skola, kultur, ungdomsgårdar, barn- och elevhälsa, billigare kollektivtrafik genom bland annat bussiga kortet även i Visby, kvinnojourer och andra sociala föreningar, månadskort plus i färdtjänsten, vuxenutbildning, arbetsmarknadsinsatser, LSS, förstärkta vårdcentraler, aktivitetspark (skate) för att nämna några saker.
Ständiga besparingar leder inte till bättre ekonomi. Det är när gotlänningarna och det gotländska samhället mår bra som det finns förutsättningar för en god ekonomi. Vänsterpartiets mål är ett jämlikt Gotland där både människor och miljö står i fokus. Vårt budgetförslag tar oss ett steg på vägen dit.