Nämnden tar inte problemen på allvar

Det senaste halvåret har artiklar om brister på flera särskilda boenden för äldre återkommande publicerats i de gotländska tidningarna och flera inslag har gjorts i gotländsk radio.
Gemensamt för de boenden som rapporteringen handlar om är att de är upphandlade och drivs på så kallade entreprenadavtal av företaget Attendo.
Ett av de boenden som varit mest omskrivet är Attendos särskilda boende på Terra Nova där avvikelserna ökat kraftigt och där företaget under lång tid inte gjort tillräckligt för att åtgärda problemen. Så till den grad att socialförvaltningen beslutade om intagningsstopp i verksamheten.
I december 2020 fattade en oenig socialnämnd beslutet att Attendo skulle ta över driften av de två särskilda boenden för äldre som ligger i Hemse. Alltså mitt under pandemins andra, och för Gotland, kraftigaste våg. Vi var många som tyckte det var oansvarigt att göra en så stor förändring i en mycket utsatt verksamhet mitt under pandemin. En pandemi som slog så hårt särskilt mot de mest sköra äldre.
Trots att Vänsterpartiets ledamöter i socialnämnden på många olika sätt försökte påverka detta så ville alliansen och Sverigedemokraterna med Rolf Öström (M) i spetsen inte vänta.
Sedan dess har vittnesmålen från personalen varit många. Oron över verksamhetens kvalitet och kraftigt minskat antal i personalen har varit tydlig.
För någon vecka sedan vittnade återigen en anställd på ett av boendena Hemse om bristerna. Hon hade till och med sett sig tvingad att säga upp sig. För mig var det droppen.
Jag anser att regionstyrelsen genom sin uppsiktsplikt har en skyldighet att ta ansvar, när alliansstyret i socialnämnden fortsätter ducka för problemen. När socialnämndens ordförande Rolf Öström (M) gång på gång förminskar de brister som personal och anhöriga vittnar om och verkar ovillig att agera, måste andra kliva fram och förändra det som inte fungerar.
Därför lämnade vi från Vänsterpartiets sida in ett nämndinitiativ i regionstyrelsen om en översyn av socialnämndens arbete med upphandling och kvalitetssäkring av särskilda boenden som drivs på entreprenadavtal. I onsdags behandlades frågan i regionstyrelsen och det blev tydligt att det inte bara är Rolf Öström (M) som skjuter problemen ifrån sig. Även Eva Nypelius (C) och övriga allianspolitiker och sverigedemokrater i regionstyrelsen förminskar problemen och duckar för ansvaret för bristerna på de upphandlade särskilda boendena för äldre.