Solidaritet och ansvar

Den högernationalistiska Putin-regimen i Ryssland har attackerat ett fredligt grannland och hela världen skakas av rapporter om hur civila dör och skadas i Ukraina. Förskolor och bostadshus och offentliga byggnader bombas sönder. Människor tvingas fly från sina hem. Kriget är vidrigt. Krig har inga vinnare. Det tror jag är sant. Ändå måste Putin och hans styre tycka sig ha mycket att vinna på det här kriget. Ingen tvingade dem att starta det.

Det man anser sig vinna är sannolikt makt. Drömmen om det gamla Stor-Ryssland klingar bekant och påminner om den nyligen avgångne amerikanske presidenten som ville ”make Amerika great again” och vars bristande respekt för demokratin är skrämmande.

Stormaktsambitioner och tankar om någras överlägsenhet över andra leder till krig och förtryck som riskerar att påverka stora delar av världen. Vi behöver stödja Ukraina som nu utsätts för en stormakts maktgalenskap men vi behöver också värna vår och andra länders möjlighet att fortsätta vara alliansfria och självständiga stater. Att knyta oss närmare Nato är inte lösningen. Vår säkerhet ska inte betalas genom lojalitet till regimen i Turkiet eller till ett USA som mycket väl kan ha Trump som president snart igen.

För oss på Gotland känns kriget nära av flera skäl. Vår fantastiska ö mitt i Östersjön känns plötsligt sårbar och utsatt när Putin visar sitt rätta ansikte inte så långt här ifrån. Många gotlänningars släkt- och vänskapsband till Ukraina påverkar förstås och många känner oro för sina nära.

Samtidigt är vi gotlänningar ofta som bäst i kris. Då väcks ett engagemang och en solidaritet som kan välta berg. Så är det nu och så var det 2015 när vi hade möjlighet att ta emot människor på flykt från Syrien och Afghanistan. Vi kan hjälpa människor som behöver en fristad – det är en skam att regeringens politik inte låtit oss göra det tillräckligt. Vi i Vänsterpartiet vet att samhället klarar kriser bättre om vi har en stark välfärd som styrs av människors behov och inte av vinstintresse. De senaste trettio åren har regeringar med olika partifärg på olika sätt försvagat våra samhällssystem. Genom nedskärningar och genom att hoppas att marknaden ska lösa problem som vi borde ta ansvar för gemensamt. Det har gjort oss sämre rustade för kriser. Det är dags att ändra riktning. Vår trygghet och vår framtid är politikens ansvar. Det ansvaret är vi i Vänsterpartiet beredda att ta.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet