Sälj inte ut alla studentlägenheter

Det är ingen liten affär att sälja 200 lägenheter.
Häromveckan informerades regionstyrelsens arbetsutskott om planer Gotlandshem har för att sälja en väsentlig del av sitt bestånd av studentbostäder. Det finns i våra ögon flera problem med dessa planer. Det första är att man tänker sig, med allianspartiernas tysta medgivande, att ta beslutet i styrelsen utan att först ta upp det i regionfullmäktige. Vi anser att det bryter mot antaget ägardirektiv. Där står att större försäljningar ska godkännas av fullmäktige.
Man försöker hävda att 200 studentlägenheter är en liten del av Gotlandshems totala antal lägenheter. Men det är ingen liten affär, små affärer räknas inte i hundratals lägenheter. Att sälja dem utan beslut i fullmäktige vore ett tydligt avsteg från antaget ägardirektiv.
Om man säljer majoriteten av sina studentlägenheter kommer man att få svårt att uppfylla andra delar av ägardirektivet. I direktivets § 2 står nämligen bland annat att man särskilt ska uppmärksamma bostadsförsörjningen för studenter inom det egna beståndet. Om man säljer av studentlägenheterna kommer det bli svårt att uppfylla det.
Ett tredje problem med planerna på storskalig försäljning av studentbostäder är att gotlänningarnas möjlighet att påverka hyresmarknaden för studentbostäder minskar. Vänsterpartiet anser att det offentliga har ett stort ansvar för bostadsförsörjningen i stort och även för bostadsförsörjningen för studenter.
Ett allmännyttigt bostadsbolag är gotlänningarnas och dess förtroendevaldas bästa verktyg för att tillgodose behoven av hyresbostäder för olika grupper. Om Gotlandshem säljer sitt bestånd av hyresbostäder för studenter och inte längre har ett uppdrag att tillgodose behoven inom den gruppen blir studenternas behov av bostäder ett privat affärsintresse och långt mycket svårare för gotlänningarna att påverka.
Värdet av att Gotlandshem sätter någon sorts standard för vad ett studentbostadskontrakt innebär och möjligheten att påverka det tycker vi är viktigare än möjliga stordriftsfördelar genom en eller flera privata aktörer. Vi i Vänsterpartiet anser att Gotlandshem bör utveckla sitt arbete med studentbostäder och att Region Gotland som ägare bör förtydliga uppdraget kring detta.
Vi hoppas också att det här inte är början till en trend, där bolaget bit för bit vill minska eller helt friskriva sig ansvar för olika typer av ”kategoriboenden”. Vi vill inte se en situation där till exempel kvoten och därmed ansvaret för lägenheter ”för sociala förturer” minskas genom ytterligare försäljningar.
Saga Carlgren (V), regionstyrelsen Thomas Gustafsson (V),