Kulturlivet behövs också i skolan

Teater, dans, konstverk, litteratur film och musik. Ett levande kulturliv stärker och enar oss människor. För oss i Vänsterpartiet är det självklart att konst och kultur ska finnas och kunna upplevas i alla delar av samhället. Inte minst i skolan.
Pandemin har i snart två års tid satt spår i det gotländska samhället. Det drabbar såväl vuxna som barn och unga. Professionella kulturutövare har drabbats hårt av pandemin och alla restriktioner. Jobben har bokstavligt talat försvunnit framför deras ögon. Många har fått allt svårare att få ekonomin att gå ihop. Barn och unga har i sin tur drabbats av nya förhållningsregler, som begränsat deras fritidsaktiviteter och möjlighet till kulturella upplevelser.
Vänsterpartiet vill se fler professionella kulturutövare på våra skolor och förskolor. Vem kan bättre gestalta, visa och inspirera barn och ungdomar, än musikern, konstnären eller skådespelaren? Att kontinuerligt engagera professionella kulturutövare i förskolan och skolan skulle ge arbetstillfällen för många av dem som drabbats av alla nedstängningar och ge ett unikt mervärde för barn och ungdomar. Många barn och unga får aldrig möjlighet att möta professionell kultur på sin fritid. Då skolan är obligatorisk så kommer detta att särskilt gynna unga i socioekonomiskt svaga familjer. Ett demokratiskt förslag!
Vänsterpartiet vill ha ett samhälle där allt är möjligt, oavsett hur dina uppväxtvillkor ser ut. Vi vet att den som möter kulturutövande tidigt i livet lättare utvecklar och bevarar kreativa intressen även i vuxen ålder. I många konstnärliga utbildningar är socioekonomiskt svaga grupper underrepresenterade. Med fler kulturaktiviteter för alla barn och unga kan denna trend på sikt vändas. På så sätt kan kulturlivet bli ännu rikare och samhället mer jämlikt.