Vänsterpartiet har fokus på framtiden

Vi i Vänsterpartiet på Gotland har lämnat in vårt höstbudgetförslag för Region Gotland 2022.
Region Gotlands ekonomi ser ut att bli bättre än väntat det närmsta året. Det beror på att vi blir fler gotlänningar, att den svenska ekonomin går bättre än väntat och att statsbidragen väntas öka. Det ger möjlighet att satsa på viktiga verksamheter och sådant som vi vet bygger vårt samhälle starkare för framtiden.
I vårt budgetförslag har vi fokus på framtiden genom satsningar på barn och unga, på klimatarbete, på kulturen, på vuxenutbildning och på att höja de lägsta lönerna. Tyvärr tar alliansen inte vara på den här möjligheten. Det är bra att man lyssnat på oss och många andra som ropat efter satsningar på skolan och på bostadsbyggande exempelvis men fortfarande är den viktigaste prioriteringen i budgetförslagen från alliansen, och övriga partier, stora överskott.
Hade den ekonomiska politiken i Sverige givit bättre förutsättningar i vården, äldreomsorgen, skolan med mera så hade vi också kunnat motivera större överskott för att finansiera framtida investeringar utan att behöva låna. Så är det inte i dag. Så länge välfärden bygger på att medarbetarna arbetar lite mer än de orkar hela tiden, så länge äldreboenden läggs ut på privata företag för att spara pengar, så länge personalen i förskola och skola ser barns behov utan att kunna tillgodose dem på grund av bristande resurser, så länge det inte finns pengar till det nödvändiga klimatarbetet – har Region Gotland inte råd att prioritera överskott framför verksamhet.
Med Vänsterpartiets budget har den gotländska välfärden runt 70 miljoner kronor mer att lägga på verksamheter som exempelvis förebyggande insatser för barn och unga, på arbetsmarknadsinsatser och utbildning för vuxna, på LSS, på bättre färdtjänst, på förstärkningar inom primärvården, elevhälsan och mindre barngrupper i förskolan. Med alliansens och Socialdemokraternas budgetar prioriteras istället överskott.
Region Gotland behöver ställa om till mycket mer av förebyggande och främjande arbetssätt. Kan vi förbygga ohälsa och arbetslöshet har vi vunnit mycket, i livskvalitet och hälsa förstås, men också ekonomiskt. Det synsättet behöver prägla också klimatarbetet. De insatser vi gör i dag är nödvändiga för att förhindra klimatkatastrof och minskar behovet av långt dyrare åtgärder på sikt.
Vi vet att det vi gör i dag påverkar hur framtiden blir. Vänsterpartiets budget fokuserar på sådant som gör framtiden ljusare.