Det är barnen som behöver pengarna

Region Gotland går mot ett stort ekonomiskt överskott i år. Prognosen säger drygt 250 miljoner kronor. Samtidigt har frånvaron vuxit bland skolelever.

Alltför många barn deltar inte i undervisningen i den utsträckning de borde.

Att inte fullt ut vara delaktig vet vi skapar utanförskap. Att inte klara godkända betyg från grundskolan och/eller gymnasiet ökar risken för att hamna utanför samhällets trygga famn. Det kan bli svårt för varje enskild människa och det kommer att bli dyrt för Region Gotland.

Att välja ett stort överskott i finanserna före tillräckliga resurser i skolan är ett politiskt val inte ett ekonomiskt.

Pengarna finns ju. För Vänsterpartiet är inte det viktigast att stoltsera med många miljoner i överskott utan vi stoltserar hellre med att vi givit alla gotländska barn och ungdomar de bästa förutsättningar de kan få inför deras fortsatta liv. På sikt ger det också god ekonomisk vinst för Region Gotland.

Vid senaste mötet med regionfullmäktige ville inte Centerpartiet och övriga borgerliga partier skjuta till de 17 miljoner extra Vänsterpartiet ville ge skolnämnden.

Pengar som är en början på att ge barnen och de vuxna i skolan bättre förutsättningar att klara sina respektive uppgifter. Så som goda kunskaper, förebygga psykisk ohälsa och skapa en miljö där alla barn deltar. Det är tråkigt, det är barnen och inte bokslutet som behöver resurserna.

Jörgen Benzler, vänsterpartist i socialnämnden