Spara på barn är att rasera framtiden

INSÄNDARE”Bättre att bygga starka barn än att laga trasiga vuxna.” Vi i Vänsterpartiet säger det ofta. För varje gång det upprepas så är det lika sant. Ibland ser vi att även en del borgerliga partier slås av den insikten, dock alltför sällan. Alliansen har verkligen inte förstått hur illa det ekonomiska läget i gotländska skolan är. Man vill skjuta till 4,2 miljoner kronor, vilket är helt otillräckligt. För att ens ha möjlighet att hantera dagens utmaningar på ett rimligt sätt, behövs det fyrdubbla.De svagaste eleverna har redan tagit stryk av de besparingsåtgärder som börjat genomföras. Att nu fortsätta verkställa besparingar kommer att drabba många elever och öka kunskapsklyftorna både i varje skola och mellan de kommunala skolorna och öns friskolor. Det kommer att kosta för både människor och vårt gemensamma samhälle. Vänsterpartiet skulle vilja kunna ge skolan tydlig signal om att det inte blir några fler besparingar på verksamheten i år. Vi tycker också att det är mer än dags för en diskussion om vilken skola vi vill ha på Gotland och hur den ska finansieras.Som vi nog alla inom politiken vet vid det här laget: Fullföljd utbildning är den tydligaste garantin för att undvika utanförskap senare i livet. Utanförskap kan betyda alltifrån långvarig arbetslöshet och livslångt försörjningsstöd till missbruk och kriminalitet. Oavsett hur utanförskapet yttrar sig får det inte människor att växa. Däremot leder det till ensamhet och höga kostnader för samhället.Det skulle vara så mycket lättare om vi i politiken kunde vara överens om att satsa på förebyggande arbete. Men så länge Centerpartiet fortsätter att prioritera regionens plusresultat vid årets slut, istället för att satsa det som behövs på skolans kompensatoriska uppdrag, så kommer vi aldrig att bli överens. Vänsterpartiet anser att en väldigt tydlig förebyggande insats är att inte spara på skolan. Som vi också brukar säga: ”Det vi sparar på barnen i dag, kommer leda till högre kostnader imorgon.

”Victoria Öjefors Quinn,Vänsterpartiet