Skatten ska användas klokt

Gotlänningens ledarskribent efterlyser nomineringar till århundradets skatteslöseri. Det är Skattebetalarnas förening som på det viset vill hjälpa till att visa när våra skattepengar inte används på ett klokt sätt.
Jag har några förslag. Det första rör hur svensk skola fungerar. Skillnaderna mellan olika barn med olika bakgrund växer. En stor grupp barn når inte kunskapsmålen. Vi vet att utan tillräckliga kunskaper från gymnasieskolan är risken stor att vägen till en egen försörjning som vuxen blir extra lång. Det är många miljarder skattekronor som går förlorade därför att politiken inte har en tillräcklig vilja att minska skillnaderna mellan barn. Om det går så illa att droger och kriminalitet blir verklighet, då blir det mycket dyrt för samhället. Försäkringsbolag Skandia (Ingvar Nilsson & Anders Wadeskog/SEE 2009) visade tydligt i sin rapport vilket slöseri det är med skattekronor att inte arbeta tillräckligt med prevention och rehabilitering.
Ett annat exempel på skatteslöseri är alla dessa skatter som används till vinster för privata företag inom skola, vård och omsorg. Ett aktuellt exempel är det privata företaget Platea AB som bland annat driver HVB hem. Det var de som drev boendet där det tragiska dödsfallet med den femåriga pojken som rymde och drunknade inträffade för några veckor sedan. Nyhetsprogrammet Rapport visade i samband med det att Platea AB år 2020 omsatte 76 023 000 kronor (i huvudsak inbetalda skattepengar från ett antal kommuner). Vinsten blev 29 622 000 kronor, en vinst på 39 %. Det måste nog vara ett av det årets mest tydliga skatteslöseri, dessutom med en oerhörd tragisk händelse som resultat.
Det är bra och nödvändigt att granska vad vår skatt används till. Självklart ska den gå till vad den är avsedd för. Till exempel likvärdiga skolor, en bra omsorg för såväl utsatta människor som funktionshindrade och till äldreomsorg.