Vänsterpartiet står på hyresgästernas sida

Regeringskrisen Sverige precis genomgått hade kunnat undvikas.
Vänsterpartiet har gjort något så ovanligt, i svensk politik, som att stå vid sitt ord och dra tillbaka vårt stöd till regeringen om inte punkten om marknadshyror lades åt sidan. Första steget mot marknadshyror eller ”fri hyressättning i nyproduktion” hade inte varit möjligt att dra tillbaka om det väl införts. En försvagad hyresgäströrelse hade svårligen kunnat mota bort nästa och nästa steg i införandet av marknadshyror. Sverige hade stått inför ytterligare en kris. Krisen i form av högre hyror, mindre inflytande för hyresgästerna och ökad segregation hade i förlängningen slagit hårdast mot samma människor som burit vårt land genom pandemin, de med de lägsta lönerna och ofta helt samhällsavgörande yrkena.
Det hade också drabbat samma människor som tvingats utstå stor risk för smitta på grund av trångboddhet och bostadsbrist. Jag är glad att frågan nu är borta från bordet. Marknadshyror kommer inte införas och den svenska modellen gäller alltjämt på hyresmarknaden. Det ger möjligheten att nu på allvar diskutera vad som kan göras åt bostadsbristen och de höga hyrorna. Bostaden kan inte behandlas som en handelsvara som vilken som helst. En bostad är en grundläggande rättighet och med det kommer ett politiskt ansvar som inte kan skjutas över på marknaden.
Regeringskrisen hade kunnat undvikas om regeringen och samarbetspartierna hade varit beredda att respektera sitt regeringsunderlag och var gränsen för Vänsterpartiets stöd gick. Att låta hyresgästföreningen förhandla under hot om lagstiftning var aldrig ett alternativ. Nu blev det inte så och situationen har blivit än mer komplicerad. Vänsterpartiet har hela tiden sagt att vi vill ha Stefan Löfven som statsminister om bara frågan om marknadshyror läggs åt sidan. Det är nu gjort.
Vi stödjer Stefan Löfven som statsminister. Vi skulle aldrig stödja en borgerlig regering. Både Centerpartiets och Vänsterpartiets röster behövs för att en rödgrön regering också ska kunna styra, med hjälp av en statsbudget. Vi i Vänsterpartiet erbjuder oss att sätta oss ned och komma överens. Naturligtvis fullt medvetna om att varken vi eller något annat parti kommer helt nöjda ur en sådan förhandling. Miljöpartiet har redan aviserat att de är villiga att förhandla – jag hoppas att också Centerpartiet och Socialdemokraterna kommer till samma slutsats.