Hur får vi personalen att räcka.

En av de största utmaningarna i välfärden framöver är hur vi ska få personalen att räcka till för de behov som finns. Både barn och äldre blir fler och behoven av sjukvård, äldreomsorg, barnomsorg och skola ökar. Alliansens svar på detta verkar i nuläget vara att omorganisera verksamheter så att vi ska behöva så lite personal som möjligt. Alternativt att privata välfärdsföretag får göra detsamma. Scheman läggs om och arbetssätt förändras för att få ut så mycket som möjligt av varje anställd. Så hoppas man lösa den enorma brist på personal som väntas. Det finns stora risker med det synsättet.

Den största risken är att redan hårt arbetande yrkesgrupper får allt svårare att orka med sina arbeten och att sjukskrivningarna ökar. Det i sin tur riskerar leda till att allt färre vill utbilda sig till de yrkena. Då har vi fått en nedåtgående spiral där svårigheten att bemanna livsviktig verksamhet inom bland annat äldreomsorg och sjukvård bara blir större.

Vi i Vänsterpartiet anser att vi måste byta synsätt. Ingen verksamhet inom Region Gotland går att bedriva utan personal. Personalen måste få ett mycket större inflytande över hur verksamheterna organiseras och hur scheman läggs. Det tillitsbaserade ledarskapet (vilket är målbilden för Region Gotland) måste i mycket högre utsträckning handla om att ha tillit till att en personalgrupp tillsammans har kunskap om vad som är viktigt i verksamheten och kan lösa nya uppgifter i dialog med sin chef. Förändringar görs bäst med hjälp av personalens kunskap.

Alltför snålt bemannade arbetsplatser leder till ökad stress och risk för sjukskrivningar eller att personal hellre väljer att arbeta för bemanningsföretag som hyrpersonal. För att komma tillrätta med det behövs en högre grundbemanning i våra verksamheter. Utgår planeringen från att några kommer bli sjuka och några kommer vara föräldralediga eller vabba delar av tiden så klarar man i högre grad att täcka upp för varandra i vardagen. Dessutom behöver vi successivt höja lönerna i flera yrken. Det är inte rimligt att det är så stor löneskillnad mellan de som har de högsta lönerna och de lägsta i samma organisation. I Vänsterpartiets budgetförslag för Region Gotland 2022 satsar vi drygt 24 miljoner på jämställda löner och bristyrken och gör dessutom en särskild lönesatsning på de med de lägsta lönerna.

Det är bättre att skapa en organisation där människor vill jobba än en med minsta möjliga personalstyrka.

Saga Carlgren, gruppledare Vänsterpartiet