Mat som lagas nära är bättre för alla

Nu pågår en beredning angående framtiden för måltidsorganisationen inom Region Gotland. Hur ska maten till skolor, äldreboenden, sjukvård med mera lagas på Gotland framöver? Vänsterpartiets uppfattning är att mat är mer än näring. Mat kan vara glädje, samvaro och livslust. Men då måste maten lagas så nära den som ska äta som möjligt med lokala råvaror av god kvalitet. Utredningen om måltidsorganisationen ingår i alliansens effektiviseringsprogram, utgångspunkten är alltså att det ska bli billigare. Visst vore det toppen om maten kunde lagas nära och med bra råvaror och mycket matglädje till en mycket lägre kostnad? Vi tror dock inte det är realistiskt, istället tror vi man får det man betalar för. Vill man att maten ska kosta mindre så kommer maten sannolikt att hålla lägre kvalitet, vara mindre god och näringsrik helt enkelt. Ett av förslagen som finns med i arbetet är att börja med nedkylning av mat i större skala, ”Cook and chill”. Det tycker vi är fel väg att gå. Risken för att maten blir sämre, mindre aptitlig och inte kan locka till matglädje är för stor. Maten som serveras inom Region Gotland är viktig för många människor. Bor man på ett kommunalt boende eller ligger inlagd på sjukhus är den maten hela ens matupplevelse, varje dag. För många barn är maten på förskolan och i skolan dygnets viktigaste mål mat. Då måste maten vara näringsrik och gjord på bra råvaror men den måste också locka till matglädje. Vi har med glädje hört om hur man på flera äldreboenden gått över till att laga maten tillsammans med de boende, och det mervärde det givit. Vi i Vänsterpartiet vill fortsätta på och utveckla den strategi som Region Gotland haft när det gäller mat de senaste åren. Maten ska lagas så nära den som ska äta som möjligt. Maten ska successivt innehålla större andel ekologiska råvaror och mer vegetariskt. Vi ska inte ha någon storskalig Cook and chill-tillagning på Gotland.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet
Thomas Gustafson, Vänsterpartiet