Tondövt att spara på folkhögskolan

Denna försommar har varit helt annorlunda än försomrar på Gotland brukar vara. Inte bara på grund av corona-pandemin, fjärrundervisning och ett minimerat studentfirande.
Det här är också sommaren då deltagarna på Ella Music Education i Fårösund och Livskraft i Hemse, säger hej och tack för sista gången. Detta som en konsekvens av de borgerliga partiernas så kallade besparingar på Gotlands folkhögskola.
Ella – en världsunik musikutbildning för kvinnor och transpersoner, läggs nu ner. Detta trots massiva protester. Och trots att behovet av att arbeta för ökad jämställdhet inom inte minst kulturen – är större än någonsin.
För oss i oppositionen känns det anmärkningsvärt hur Gotlands borgerliga styre, så tondövt stått fast vid denna så kallade besparing. Vi vill ha ett samhälle där alla kulturutövare kan verka och utvecklas, oberoende av vilket kön man fötts till eller identifierar sig som. I en sådan värld behövs utbildningar som Ella. Ofta får vi höra att Gotland ska vara ledande på diverse områden, så varför inte här?
Även Livskraft läggs nu ner. Folkhögskolelinjen för den som behövt en oas att få landa och utvecklas i. För att komma in på, eller tillbaka till arbetsmarknaden eller helt enkelt hitta rätt väg i livet. Att av så kallade besparingsskäl låta lägga ner Livskraft är enbart kontraproduktivt.
Att spara på de människor som mer än andra behöver samhällets stöd, sparar aldrig några pengar. Kostnaden finns kvar och kommer belasta Region Gotland, bara på ett annat konto.
Hade Vänsterpartiet fått bestämma, hade folkhögskolan till hösten kunnat hälsa nya deltagare välkomna, till såväl Ella Music Education, som Livskraft.