Betala gemensamt för sjukvården

När man är sjuk vill man ha bästa möjliga vård, inget konstigt i det. Svårare att förstå är den ovilja som finns att betala för vården, att se till att samhällets resurser för sjukvård ökar i takt med en ökad och åldrande befolkning och de medicinska framsteg som görs.

Sverige har i grunden en bra sjukvård med goda medicinska resultat. Nya behandlingar och läkemedel gör att tillstånd som längre tillbaka var allvarliga, ibland dödliga, i dag kan behandlas och i viss mån botas. Det är mycket glädjande men gör också att andelen människor med kroniska sjukdomar och sjukdomar kopplade till åldrande ökar.

Resurserna har inte ökat i samma takt. Vi kan läsa om stressiga arbetsvillkor, att man inte alltid hinner ta sej tid för människor med komplexa problem, om vårdköer och om att vården inte är jämlik. Så vill Vänsterpartiet inte ha det, vi vill se god vård på lika villkor och vettiga arbetsvillkor. Vi ser att det kan betalas av oss gemensamt om vi använder mer av de samlade resurserna till vård och andra gemensamma nyttigheter.

Skattesänkningar och olika avdrag har lett till att statens budget krympt med flera hundra miljarder, vi vill öka statens budget igen för att kunna använda mer till samhällets och människornas behov.

Vi hade hoppats att också regeringen skulle se de ökade behoven i sjukvården och att statsbudgeten för nästa år skulle innehålla en rejäl satsning på vården. Så var inte fallet, landets alla regioner får dela på ett tillskott på en dryg miljard, för Gotland innebär det kring 8 miljoner. Det blir det inga satsningar av, det är långt mindre än den ökade kostnaden för löner och vård som köps från fastlandet.

Dessbättre får Gotland ändå tillskott nästa år, eftersom vår region tillhör den landsbygd som får mer pengar i en förändrad kostnadsutjämning mellan kommuner/regioner. Pengar som behöver komma vården till del.

Vi tycker det är obegripligt att skattesänkningar och utökade avdrag för välbeställda prioriteras högre än en bra och jämlik vård. Vänsterpartiets förslag till statsbudget innehåller sjukvårdssatsningar för alla regioner och en särskild satsning på landsbygdsregioner där Gotland tillförs 60 miljoner.

I det lokala budgetarbetet på ön säger vi nej till besparingar i verksamheten och satsar mer på sjukvården. Vi vill se en god och jämlik vård och en större satsning på den vård som ges av vårdcentralerna.

Brittis Benzler och Therese Livemo, Vänsterpartiet