Regeringens budget – sparkraven kvar på Gotland!

Regeringen har lagt fram sin budget. Tyvärr blir konsekvensen av den att orättvisorna växer. Genom att avskaffa värnskatten sänker man skatten för de som tjänar mer än 700 000 kronor om året. Det är att gå i fel riktning.

Värnskatten borde behållas och pengarna i stället användas inom välfärden. Vänsterpartiet anser att det är vår gemensamma sjukvård, omsorg och skola som behöver pengarna. I  gotländsk media  redogör riksdagsledamoten Hanna Westerén om att budgeten tillför Gotland ungefär 35 miljoner i ökade statsbidrag. Varje krona är välkommen. Men hon berättar inte att dessa miljoner inte ens räcker till att täcka regionens växande kostnader i form av ökande löner och den allmänna prisutvecklingen.

Med regeringens budget blir det inte mer pengar att stärka och förbättra välfärden. Med de låga bidragen från staten kommer besparingar och försämringar tyvärr att fortsätta för oss gotlänningar.

Peter Barnard