”Färjetrafiken är Gotlands landsväg och måste behandlas därefter”

Vi vet att klimatet kräver en snabb omställning av många viktiga funktioner i vårt samhälle. Den gotländska färjetrafiken är inget undantag. Det är positivt att det nu tas steg för att minska klimatutsläppen från färjetrafiken genom satsningar på modern teknik och nya bränslen. Det är dock inte acceptabelt att så stor del av kostnaden ska läggas på gotländska resenärer och godstransporter. Färjetrafiken är Gotlands landsväg – det går i många fall inte att välja andra sätt att resa.
Redan idag betalar gotländska företag och resenärer mycket mer för sina transporter än de gjort om det handlat om samma sträcka på väg.
På andra håll i landet görs stora investeringar i vägar och förbifarter utan att resenärerna behöver fundera på kostnaden. Här tvingas man acceptera att ”vägavgiften” plötsligt höjs för att finansiera nya investeringar.
För Gotland är färjetrafiken helt avgörande. Att färjornas bastrafik går i minst samma hastighet som idag, att det finns två fastlandshamnar och att priserna hålls nere påverkar alla de stora näringarna på Gotland.
Priserna behöver sänkas för att minska de nackdelar ö-läget ger för många branscher och för att Gotland ska vara en attraktiv plats för boende. Det ska inte vara dyrare att åka på den gotländska landsvägen än det är på någon annan av de svenska landsvägarna, det behövs ett ”vägpris”. Något som blivit tydligt under de möten vi haft med företrädare för gotländskt näringsliv är att man önskar sig bättre dialog och större möjlighet att påverka trafiken, det kommer vi arbeta för.
Det är rimligt att de gotländska behoven och förutsättningarna kan påverka trafiken. Klimatomställning av gotlandstrafiken ska ske genom satsningar på moderna färjor som drivs av förnybara bränslen och det ska finansieras av staten, inte genom fördyringar eller försämringar för Gotland och gotlänningarna.

Jessica Thunander, Vänsterpartiet, riksdagsledamot och representant i trafikutskottet
Saga Carlgren, Vänsterpartiet, gruppledare och oppositionsråd på Gotland”