Mår anställda bra på jobbet är det även bra för de äldre

Arbetsförhållandena för välfärdsarbetare är ofta alltför tuffa. Arbetar man inom vården och äldreomsorgen behöver man alltid finnas tillhands för vårdtagare och boenden. Ska en hög kvalitet uppnås inom omsorgen behöver verksamheterna ha tillräcklig bemanning med utbildade och kompetenta medarbetare.

Många av fackförbundet Kommunals medlemmar inom socialförvaltningen menar att arbetsförhållandena är tuffa och känner en oro för om de i längden ska orka.

Just nu är man missnöjd över socialförvaltningens beslut att dela upp semestern under tre sommarperioder. De upplever det som en försämring och som att ytterligare en börda har lagts över deras redan tunga skuldror.

Samtidigt ser inte arbetsgivaren någon annan möjlighet att kunna bemanna verksamheten under sommaren.

Vi vänsterpartister tycker att arbetsförhållandena för personalen behöver förbättras. Det behövs då att fler utbildas och anställs inom verksamheterna. Sänks tempot på arbetsplatserna genom fler anställda kommer fler orka att arbeta heltid.

Om man höjer lönerna för Kommunals medlemmar kommer fler att vilja arbeta inom omsorgen. Under vettiga arbetsförhållanden är det ett nöje att arbeta med människor så som vi som jobbar inom välfärden har möjlighet att göra.

Om det ska ske behöver mer pengar tillföras välfärden. Det är inte sänkta inkomstskatter för de som tjänar nära en halv miljon om året eller slopad värnskatt som sänker skatten endast för de med en årlig inkomst över 700 000 kronor som är en bra politik.

Inte heller att kraftigt öka rut-avdragen, som i praktiken endast ger de med höga inkomster möjlighet att nyttja avdragen. Till skillnad från den regeringspolitik som nu förbereds vill Vänsterpartiet i stället omfördela från dem som har resurser till de behov som finns inom välfärden. Det är bara en sådan ekonomisk politik som i längden kan förbättra arbetsförhållandena för våra anställda inom Region Gotland.
Jörgen Benzler Monika Eriksson vänsterpartister i Socialnämnden