Dags att sluta sälja vapen!

Situationen i Jemen är en mänsklig tragedi. Efter att en koalition ledd av Saudiarabien för snart fyra år sedan inledde en väpnad attack mot landet har den humanitära situationen utvecklats till en pågående katastrof. Jemen plågats av hunger och kolerautbrott, 80 procent av landets 28 miljoner invånare är i akut behov av humanitär hjälp. Rädda Barnen räknar med att 85 000 barn under fem år redan kan ha dött av hunger och svält.

Trots det har Saudiarabiens krigföring och terror av Jemens befolkning inte lett till några större protester från omvärlden. Vapenexporten till landet har till stor del fortsatt som vanligt och den superrika oljenationen har haft kvar sina internationella kontakter och allierade. Än en gång har vi sett hur pengar och olja går före mänskliga rättigheter.

Men så, efter det ofattbara mordet på journalisten Jamal Khashoggi, är det som att omvärlden börjar få upp ögonen för vilken skurkstat Saudiarabien är. Danmark, Norge och Tyskland har slutat sälja vapen till kronprinsen och hans diktatur. USA och Frankrike har infört sanktioner mot de som pekats ut som ansvariga för mordet. Nu är det dags att också Sverige agerar. Vi är ett land som brukar hålla fanan högt vad gäller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Det förpliktigar. Därför kräver Vänsterpartiet ett omgående stopp av all vapenexport till Saudiarabien.

Jan Svensson