Vinstjakten är problemet.

Insändare från Lars Bjurström, publicerad i GT 16/12.

I en insändare i GT den 10 december kritiserar Vårdföretagarna (genom Håkan Tenelius) en insändare jag skrivit som handlade om vinstjakten i välfärden.

Jag är övertygad om att lärare, sjuksköterskor och andra som jobbar i vinstdrivande företag gör ett bra jobb för att tillgodose patienter och elever. Men visst påverkar verksamhetens organisation och mål och inriktning innehållet för både och patienter eller elever. Det finns öppna exempel på att lärare tvingats sätta högre betyg för att skolan ska bli mer konkurrenskraftig, för att ta ett tydligt exempel. Vinstjakten är en dålig drivkraft det är därför som den ska bort från välfärdens verksamheter.

Det är verkligen inte bara Vänsterpartiet som kritiserar vinstjakten i välfärden. Den tidigare moderatriksdagsledamoten och professorn i nationalekonomi Anne-Marie Pålsson uttrycker sig så här: Logiken för aktiebolaget är marknadens: bara lönsamma kunder är intressanta, resten sorteras bort. Så måste bolagen agera, eftersom aktiebolagslagen kräver att de ska ha som enda syfte att bereda ägarna vinst. Och det är just kravet på vinstmaximering som är oförenligt med produktion av välfärdstjänster.”

När Håkan Tenelius nämner en av de privata vårdcentralerna (Visborg) som populär så hör det ju också till bilden att Visborg har listade personer/patienter som har lägre ”care need index” som mäter sjuklighet och vårdbehov utifrån personernas socioekonomiska position.

Vinstjakten hotar våra välfärdsverksamheter både genom att pengar försvinner från välfärden och för att den riskerar att skada hela inriktningen av välfärdens verksamheter.

Lars Bjurström
Vänsterpartiet Gotland