Trygghet för alla

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Saga Carlgren, publicerad i GA 5/9 och GT 6/9.
Det är mänskligt att söka vägar till trygghet. Ekonomisk trygghet, en god hälsa, trygghet från hot och våld är livsviktiga mål för människor som ännu inte har det.
De människor som kan ses sittande utanför affärerna runt om på ön offrar mycket för att komma närmare den typen av mål. De kommer till Gotland och Sverige för att få ihop pengar.
Pengar som ska finansiera vård till någon närstående, byggmaterial för att kunna bygga ett hem, mat till barnen och andra grundläggandebehov som många i Sverige inte behöver fundera över. Hade de kunnat arbeta sig till dessa pengar i hemlandet och samtidigt kunnat vara nära sin familj hade de med all säkerhet hellre gjort det. Målet att kunna tjäna pengar genom att arbeta här på Gotland kan vara svårt att uppnå. När det inte går kan en kopp i handen vara den enda chansen att få tag i pengar. Nu menar starka röster bland annat från regeringshåll att det inte är bra att ge pengar till en människa i nöd med en kopp i handen. De kanske menar att det inte är en långsiktig lösning på fattigdomen och att andra lösningar måste till, men effekten av dessa råd är enbart ännu större fattigdom och utsatthet.
När regeringen säger åt oss att inte ge pengar i koppen så säger högerextrema att människorna med kopp inte behöver behandlas med respekt. Det förstår nog de flesta att tiggeri inte är en lösning på fattigdomen.
Det var det inte i Sverige förr och det är det inte nu. Allmän välfärd får människor ur fattigdom. Socialförsäkring, a-kassa,utbildning och bostad för alla är sånt som ger människor förutsättningar för ett bättre liv.
Istället för att försvåra för personer i en mycket utsatt position måste regeringen nu på allvar sätta press på EU och på Rumänien och Bulgarien så att de tar sitt ansvar och ser till att mänskliga rättigheter och välfärd gäller hela befolkningen.
Så länge de bättre och mer långsiktiga lösningarna på fattigdomen inte finns på plats är det självklart att Region Gotland, i samarbete med ideella aktörer, ska arbeta för att de personer som finns här ska ha en rimlig tillvaro.
Därför är vi glada att vi tillsammans med de andra rödgröna partierna beslutat att fortsätta finansiera en samordnare för arbetet med utsatta EU-medborgare på Gotland.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet Gotland