Vänsterpartiet tar ansvar för en bra välfärd

V-logga_CMYK_RodHär är Vänsterpartiets svar på en ledartext i Gotlänningen 17/3.

Här är Vänsterpartiets svar på en ledartext i Gotlänningen 17/3.

För oss handlar välfärden om vilket samhälle vi vill ha. Vi tror på rättvisa och solidaritet. Vi vill driva på för att hela ön ska ha en bra välfärd. Vi är övertygade om att en satsning på bra skola och utbildning är långsiktigt väldigt bra, både för den enskilde och för hela Gotlands utveckling.

Att Eva Bofride attackerar Vänsterpartiets politik förvånar väl ingen men sättet hon gör det på är ändå lite märkligt.  Hon uppvisar en totalt kallhamrad syn på de som behöver välfärden;  Är pengarna slut så är de ju slut? Det går inte att fortsätta konsumera.” lyder hennes budskap. Men vad betyder det för dom som får en cancerdiagnos i slutet av året? Vänsterpartiet anser att vi måste klara alla angelägna behov och därför är vi beredda att vara med och höja skatten. Det är att ta ansvar.

Reinfeldtregeringens sänkningar av den statliga skatten, på 140 miljarder, har lett till en utarmning av den svenska välfärden. För Gotland och andra kommuner och landsting har det lett till en urholkning av statsbidragen och det är en viktig förklaring till att det finns stora problem med att klara ekonomin i våra gemensamma verksamheter för barn, ungdom, äldre och sjuka. Problemen skulle varit ännu större om Gotland inte höjt skatten för några år sedan – det inser också de partier som då motsatte sig skattehöjningen och inget parti i regionfullmäktige föreslår en återgång till den tidigare skattenivån.

Skattesänkningarna har inte gjort att vi behöver mindre sjukvård eller att skolan klarar sig med mindre resurser. Och just den här veckan redovisar tidningen Dagens Samhälle hur ökande behov, i alla kommuner och landsting, leder till ökade kostnader.

I regeringens prognos för 2017 beräknas den privata konsumtionen öka mer än dubbelt så mycket som den offentliga. Det är inte bästa sättet att fördela resurser – välfärden är viktigare än så för hur bra livet och samhället fungerar. Därför pekar Vänsterpartiet på att det finns alternativ till nedskärningar.

Men vi har också ett ansvar för att regionens inkomster alltid används på ett bra och effektivt sätt. Där finns säkert en del möjligheter till förbättringar men inte i så tror omfattning att det löser alla ekonomiska problem.

I budgetförhandlingarna med regeringen kräver nu Vänsterpartiet mer pengar till kommunerna. Det är den bästa vägen att gå men vi är också beredda att höja kommunalskatten, för att klara välfärden.

Lars Bjurström
Ordförande Vänsterpartiet Gotland