Feminism

Vad gör ett samhälle jämställt?

Lars BjurströmOLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare skriven av Saga Carlgren och Lars Bjurström, publicerad i GT och GA den 8 mars.

Ökad medvetenhet om maktstrukturer och ettnormkritiskt förhållningssätt är viktigt men det räcker inte för att göra samhället jämställt. För jämställdheten är det viktigare att vi verkligen ordnar samhället så att det är möjligt att leva jämställt. Eller kanske till och med lätt att leva jämställt.

En av de mest grundläggande faktorerna är en fungerande välfärd, som man kan lita på. Äldreomsorgen måste vara bra, för de äldres skull förstås men också för att vi vet att det i första hand är kvinnor som täcker upp när det inte fungerar. Döttrar, fruar och systrar vårdar de äldre utan att få lön för sitt arbete när välfärden inte räcker till.

Barnomsorgen måste vara bra, för barnens skull förstås men också för att vi vet att det i första hand är kvinnor som annars stannar hemma med sina barn. Det krävs också en föräldraförsäkring som utgår ifrån att föräldrar har lika stort ansvar för omsorgen om sina barn oavsett vilket kön man tillhör.

Allt detta hänger ihop med en annan viktig faktor för ett jämställt samhälle. Nämligen möjligheten till ekonomisk självständighet. Genom historien har kvinnors möjligheter att själva styra sina liv hindrats av att samhället tvingat kvinnor att vara beroende av en man för att klara sig ekonomiskt. Det här fenomenet har vi fortfarande inte skakat av oss. De kvinnodominerade yrkena har generellt lägre lön delvis på grund av en historisk föreställning om att kvinnor egentligen inte arbetar för att försörja sig, det ska finnas en man som gör det. En lön som man kan försörja sig på ger makt över det egna livet. Det ger möjligheten att fatta beslut utifrån egna önskemål och behov. Det ger möjlighet att leva som likar i ett förhållande och möjligheten att göra helt andra livsval.

När de borgerliga partierna propagerar för lägre löner för nya svenskar drabbar det inte bara de som förslagen gäller utan det försvagar hela idén om Sverige som ett land där man kan leva på sin lön. Det ger ett land med fler arbetande fattiga och det slår hårt mot stora delar av befolkningen. Många av de kvinnodominerade yrkena är redan låglöneyrken med dåliga villkor och många deltider. Lönesänkarpolitiken riskerar att få Sverige att backa när det gäller jämställdhet när vi istället borde ta steg framåt.

Saga Carlgren
Lars Bjurström