Välfärd

Ekonomisk rättvisa mot rasism och främlingsfientlighet

V-logga_CMYK_RodUttalande antaget av Vänsterpartiet Gotland på årsmöte 8 mars 2015.

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Gotland på årsmöte 8 mars 2015.

Rasistiska partier över hela Europa gör större anspråk på att bestämma den politiska dagordningen. Och alltför många andra partier har redan börjat en anpassning i den riktningen för att bevara eller stärka sina positioner

Kampen mot rasism och främlingsfientlighet kommer därför att fortsätta att vara en av våra viktigaste uppgifter. Det är en kamp som måste föras på två fronter.

Den ena är att alltid och överallt ta strid mot normaliseringen av rasistiska stereotyper och utspel.

Den andra fronten i kampen mot rasismen är att ta strid för gemensam välfärd och social rättvisa. Utan det benet haltar antirasismen. När välfärden monteras ned, skapas grogrund för rasismen. När vårt samhälle dras isär ekonomiskt, då blir det också svårare att se sig själv i andra. Det bästa värnet mot rasismens att bygga samhällen präglade av jämlikhet och av rättvisa.

Därför är också arbetet för kollektivavtal och därmed mot utnyttjandet av arbetskraftsinvandrare och papperslösa, en av vår samtids viktigaste och mest konkreta antirasistiska handlingar.

50 miljoner människor befinner sig på flykt och för oss är det en viktig solidaritetshandling att erbjuda en del av dessa en ny framtid här på Gotland. Kvinnor och barn är särskilt hårt drabbade av flyktingsituationen och därför är en solidarisk flyktingpolitik också en jämställdhetsfråga.