Bostadspolitik

Nu måste Gustaf Hoffstedt svara!

Insändare skriven av Lars Bjurström, publicerad i GT den 4 oktober.

I en insändare i somras (GT 27 juni) så försökte Gustaf Hoffstedt förklara och försvara den moderata bostadspolitiken. Det är sannerligen ingen lätt uppgift och det bidrog säkert till att Hoffstedt hade svårt att hålla sig till sanningen. Bara två veckor efter Hoffstedts insändare kom statistik som visade att Hoffstedt hade haft väldigt fel. Liknande statistik hade publicerats redan i april men då hade ju den nya lagen inte varit i kraft så lång tid.

Det var när Gustaf Hoffstedt försökte försvara att allianspartierna i en ny lag, som trädde i kraft 1 februari, tillåter betydligt högre hyror för andrahandsuthyrningar som han påstod att andrahandshyrorna legat kvar på samma nivåer som tidigare. Hoffstedt hänvisade till statistik från Blocket.se.

Men statistiken från i somras (som kom 12 juli) visade tvärtom att andrahandshyrorna hade ökat ganska kraftigt, som mest med 20 procent. Jag undrade därför i en insändare var Gustaf Hoffstedt fått sina siffror ifrån men Hoffstedt valde att inte svara och det kanske är en sorts svar men nog kan man kräva mer av en riksdagsledamot.

Nu har ny statistik kommit, som bland annat publicerats i Svenska Dagbladet (2 oktober). Den visar att hyreshöjningarna till följd av lagen från februari fortsätter. Den nya statistiken visar att höjningen i en del områden är 23 procent.

Eftersom jag inte fått något svar och nya siffror som motsäger Hoffstedts påståenden så måste jag ställa samma fråga igen: Vad hade du, Gustaf Hoffstedt (M) för underlag när du skrev insändaren som publicerades i GT den 27 juni? Hur kunde DU påstå att statistiken visade att ”hyrorna legat kvar på samma nivåer som tidigare”? Uppgifter som redovisats i början av april, den 12 juli och 2 oktober visar ju nåt helt annat.

Du måste förklara dig, eller består moderaternas bostadspolitik bara av höjda hyror och felaktiga uppgifter?

Lars Bjurström
Vänsterpartist i Klintehamn