Bostadspolitik

Det behövs ett statligt stöd till nya hyreslägenheter

Insändare publicerad i GT 1 december och i GA den 3 december.

När regeringen Bildt avreglerade bostadsmarknaden och avvecklade bostadspolitiken blev det istället vinstintressena som tog över.

Trots att kommunernas möjligheter att påverka bostadsbyggandet har minskat kraftigt så finns en del möjligheter kvar. Mest kraftfullt är att ställa krav när kommunal mark säljs för bostadsbyggande. Bland de krav som kommunen ställer borde ingå att priserna till de boende hålls nere så mycket som möjligt. Ett sådant krav bör gälla alla former av bostadsbyggande. Det borde också vara en självklarhet att företagen som producerar och säljer nya bostadsrätter följer reglerna fullt ut och tillhandahåller all ekonomisk information innan lägenheterna säljs, så är det inte alltid idag.

Dessvärre är några av de allra dyraste bostadsrättprojekten i Visby byggda (eller håller på att byggas) på mark som upplåtits av kommunen.

Om det skulle visa sig att bygg- och bostadsföretag inte är intresserade av att bygga bostäder på de villkor som kommunen har så bör möjligheten att bygga i egen regi prövas. Inte minst för Gotlandshem men kanske även för kommunen kan det finnas anledning att överväga om mer byggande kan ske i egen regi. Även om det inre alls är någon enkel sak finns det också viktiga fördelar, bland annat att kommunens och Gotlandshems egen kompetens i dessa frågor då kommer att öka.

Byggandet av nya lägenheter är givetvis särskilt viktig för dem som saknar bostad eller har stora behov av att byta till en annan bostad. Men på sikt är en bra nyproduktion av bostäder viktig för oss alla. Stor brist på bostäder ökar priserna på villor och bostadsrätter och försvårar för många att byta bostad under livets olika skeden som innebär lite olika bostadsönskemål. Men om nyproduktionen är orimligt dyr så är risken att den få exakt samma effekt som en stor brist på bostäder. Då är risken att nyproduktionen bidrar till att öka priserna istället för att hålla de nere. Tyvärr verkar det som om en alltför stor del av bygg-och bostadsbranschen gärna ser stora prisökningar, kanske för att de själva äger många bostäder och andra fastigheter.

Därför har vi i Vänsterpartiet i vårt budgetalternativ i riksdagen föreslaget ett direkt stöd till nyproduktion av hyreslägenheter. Förslaget avvisas tyvärr av den borgerliga regeringen men också de privata fastighetsägarna säger nej till ett stöd för nyproduktion. De privata fastighetsägarna ser hellre att det är dyrt att bygga nytt så att deras gamla fastigheter ökar i värde. Uppenbarligen delar den borgerliga regeringen deras åsikt.

Jörgen Benzler
Vänsterpartiet Gotland