Öppen process är bäst

Insändare av Brittis Benzler publicerad i GT 21 juni 2012.

Nya verksamheter i hamnen i Kappelshamn skulle kunna vara en viktig del i utvecklingen på norra Gotland. Därför beslöt regionstyrelsen i veckan att inte fullfölja försäljningen av hamnen till Rederi AB Gotland. Ett kontrakt med dem fanns att ta ställning till redan 2009, men försäljningen bromsades då, utifrån lokala intresseföreningars tankar, om att kommunen istället borde sälja till någon som vill utveckla och skapa jobb.

Efter det har regionen haft kontakt med flera intressenter genom åren, som sagt sig ha både goda idéer och pengar. Det är för att ge möjlighet för någon att förverkliga sina idéer, som regionstyrelsen beslöt att avbryta den pågående försäljningen. Tanken är att gå vidare med en öppen process, där alla intressenter får möjlighet att redovisa både idéer och ekonomiska förutsättningar. På så vis kommer både Rederi AB Gotland, Jerry Hagberg och andra att få möjligheter att delta i utvecklingen på norra Gotland.

Varför Eva Bofride (GT 20/6) tror att detta ska göra Jerry Hagberg besviken är för mig en gåta, finns förväntningen att han ska få ensamrätt eller? Att affären ska göras upp utan insyn? Själv ser jag det som positivt att processen går från diskussioner i slutna rum till ett öppet förfarande där flera olika entreprenörer får chansen.

Här kan du läsa Eva Bofrides ledare som nämns i insändaren: