Försiktighetsprincipen bör råda när stora risker finns

Heidelberg materials ansökan om att få bryta kalksten står nu inför ett avgörande. Snart vet vi om de får sitt långa tillstånd eller inte. Hur det blir är inte ett politiskt beslut utan en fråga som avgörs i Mark- och miljödomstolen. I samband med domstolens arbete har Region Gotland ombetts att yttra sig kring ansökan.
Vi i Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att alla synpunkter och risker blir tydliga och får en seriös behandling. Det gäller trots allt ett tillstånd som sträcker sig över 30 år och som riskerar att ha stor inverkan på många olika områden under lång tid framöver. Vänsterpartiet har aldrig varit principiella motståndare till brytning av kalksten eller cementtillverkning på Gotland men menar att försiktighetsprincipen bör råda när stora risker finns.
Vänsterpartiet har tidigare i denna process, precis som vid tidigare liknande ärenden, föreslagit att en ordentlig samhällsanalys måste göras innan Region Gotland kan yttra sig till domstolen. Oavsett om domstolen tilllåter fortsatt brytning, eller om man den inte tillåts, så påverkar det Gotlands och Slites utveckling. Tyvärr har det ännu inte gjorts. Vi beklagar det. Region Gotland har inte gjort någon bedömning av helheten i ansökan och bör därför inte heller ta ställning, utan nöja sig med att lämna synpunkter.
Vänsterpartiet anser att eventuell brytning måste ske på ett sådant sätt att tillgången till grundvatten inte äventyras.
I förslaget till svar från Region Gotland till domstolen framgår att det fortfarande finns osäkerheter kring påverkan.
Till skillnad mot regionens förslag till svar anser Vänsterpartiet att fortsatta undersökningar behövs. Vår bild förstärks av den bedömning som Länsstyrelsen gjort i frågan.
Vänsterpartiet menar att man ännu inte har analyserat riskerna i tillräcklig omfattning eller visat att de förebyggande åtgärder man föreslår verkligen räcker till.
Det är svårt att veta med säkerhet vilken effekt brytningen kommer att få på grundvattnet och inom hur stort område påverkan kan ske på enskilda brunnar. Heidelberg måste lösa tillgången till vatten där deras verksamhet påverkar.
Det är viktigt att skyddet för enskilda är starkt.
Därför behöver exempelvis påverkansområdet vara väl tilltaget och bevisbördan ligga på bolaget och inte på den enskilde. För Vänsterpartiet går vattnet först.
Försiktighetsprincipen måste råda. Därför är det självklart att det ligger på Heidelberg att visa att deras verksamhet inte riskerar vattnet, annars kan den inte tillåtas.