Sätt stopp för korruptionen i EU

Europa har stora utmaningar att lösa de kommande åren. Vi medborgare behöver kunna vara säkra på att de som företräder oss i EU faktiskt arbetar för oss. Det måste bli ett slut på bjudresor, hemlighetsmakeri och korruption. Därför föreslår Vänsterpartiet kraftfulla åtgärder för att öka medborgarnas insyn och minska företags och staters möjligheter att köpa inflytande i EU.

EU har skakats av flera korruptionsskandaler på senare år. Bland annat har EU-parlamentariker och högt uppsatta tjänstemän mutats av diktaturer som Qatar och Marocko. EU-kommissionens ordförande har haft hemliga kontakter med ett stort läkemedelsbolag i samband med upphandlingen av Covid-vaccin. Just nu pågår en utredning om att tyska högerextrema EU-parlamentariker gått Rysslands ärenden.

De skandaler som uppdagats på senare år är troligen bara toppen av ett isberg. De regelverk som finns i dag för att motverka korruption är helt otillräckliga. Det krävs rejäla reformer om vi ska få bukt med det här.

Vänsterpartiet föreslår bland annat ett förbud mot att låta sig bjudas på resor och hotellnätter av företag, lobbyister och stater. EU:s lobbyregister ska göras obligatoriskt och alla folkvalda och tjänstemän i EU ska redovisa om de träffar främmande stater eller lobbyorganisationer och vilka förslag de fått serverade från dessa.

Vi måste kunna lita på att Europaparlamentet och EU-kommissionen inte låter sig köpas. Det kräver öppna kort.
Rösta på Vänsterpartiet den 9 juni!