En strategi för skolan.
Insändare skriven av Brittis Benzler, publicerad i GT 20/4 (med en annan rubrik).
I brist på egna förslag anklagar moderaterna majoriteten i Barn – och Utbildningsnämnden (BUN) för att ha ”tappat kontrollen” över ekonomin och sakna en strategi för skolan. Den delårsrapport som presenterades pekar mot ett underskott på 4 miljoner för 2013. Och visst, det är bekymmersamt att vi ännu inte nått balans mellan verksamhet och ekonomi inom BUNs verksamheter. Men man får ha lite perspektiv och se saker i ett sammanhang. Det är en stor omställning som genomförts när elevantalet minskat. Mandatperiodens första delårsrapport, den som följde upp den av moderaterna framarbetade och beslutade budgeten för 2011 pekade mot ett underskott på 22miljoner, sedan dess har vi målmedvetet arbetat för nå balans. Moderaternas senaste bidrag till arbetet var att rösta nej till besparingar på ca 3 miljoner, i hopp om att det skulle ordna sej ändå, det var tur vi inte lyssnade på dem. Då hade underskottet nu varit nästan dubbelt så stort.
Ekonomin är medlet, och det som sätter gränserna för kommunal verksamhet, målet är verksamheten i sej, vad vi får för pengarna. Här är vi, trots det goda arbete medarbetarna utför inte nöjda, de gotländska eleverna måste klara skolan bättre. Det är vårt fokus för mandatperioden, det vi lyfter fram i vårt strategidokument, styrkortet. Vi pekar i styrkortet ut några områden som speciellt viktiga för att förbättra elevernas resultat, det är bland annat att eleverna utvecklar en god läsförmåga, att våra medarbetare får ökade kunskaper om hur man arbetar med elever med speciella behov och att vi utvecklar det systematiska kvalitetsarbetet. Utifrån dessa prioriteringar pågår viktiga insatser, läsning står i fokus, en så kallad språkplan, kommer till hösten för att förbättra arbetet. Vi satsar på en omfattande fortbildning om NPF – olika neuropsykiatriska funktionsätt, för medarbetarna och har tillsammans med andra förvaltningar startat ett gemensamt arbete kring ungdomar med hög frånvaro, en ”hemmasittargrupp”. För att utveckla kvalitetsarbetet har en ny modell tagits fram, den har fokus på arbetet ute i verksamheterna, att man där har kvalitetsarbetet som en pågående process, för ständigt bättre resultat. Samtidigt ger den nya modellen förvaltning och nämnd bättre möjligheter att följa upp och stödja verksamheternas utveckling.
Vi ser också att vägen för att nå bättre resultat inte bara handlar om skolan, utan också om förskolan och fritidshemmen, vi har därför genomfört en egen tillsyn av alla fritids och förskolor, som grund för utvecklingsarbete och en förändrad organisation.
Något som bekymrar oss mycket just nu, är de ökande skillnaderna mellan flickor och pojkars resultat, förenklat kan man säga att flickorna klarar skolan allt bättre medan pojkarna klarar den allt sämre. Här behöver vi utveckla arbetet, fundera över hur vi möter pojkar och gör verksamheten meningsfull också för dem. Kanske behöver vi också diskutera frågan mer med föräldrar och i samhället. Fundera över vilka värderingar kring pluggande vi förmedlar till pojkarna i grundskolan.
Vi vet idag, att framgång i skolan, att klara av att genomföra en gymnasieutbildning är ett utmärkt vaccin mot ohälsa och utanförskap i vuxen ålder. Vårt mål är därför att alla ska nå dit.
Brittis Benzler (V) Ordförande för Barn- och Utbildningsnämnden