Privatiseringar? Bostäder? Jobb?

Nej till privatiseringar?

Vänsterpartiet vill ha kortare köer och bättre kvalitet i vården, fler elever som når målen och fler nöjda omsorgstagare. Vi vill bygga ut vår offentliga sektor inte skapa vinster till privata företagare inom vården, omsorgen och skolan. Vänsterpartiet vill tillsammans med de anställda utveckla vår kommunala verksamhet. Vi vill ha jämställda löner och rätt till heltid.

Är det fler hyresrätter som ska byggas?

Ja, och inte bara i Visby. Det är redan idag en kö och den kommer inte att bli kortare med tanke på alla unga gotlänningar som vill flytta till en egen bostad. Vänsterpartiet tycker att Gotlandshem ska bygga fler lägenheter.

Jobben då?

Som politiker kan vi inte skapa företag, vårt ansvar är att skapa goda förutsättningar. Utbildning på både gymnasienivå, högskola och annan yrkesutbildning behöver utvecklas så att det finns kompetent arbetskraft och entreprenörer. Det är också viktigt att tänka brett, både de stora företagen och enmansföretagen behövs. Som den ö Gotland är så är det extra viktigt med goda kommunikationer av alla slag så att företagen kan vara konkurrenskraftiga.