Fler anställda behövs inom äldreomsorgen

Äldreomsorgen debatteras flitigt på Gotland.
Vänsterpartiet anser att lönerna behöver höjas för kommunalarna, medarbetare behöver bli fler och andelen utbildade undersköterskor öka. Vi vill utveckla det hälsofrämjande arbetet, göra fler sociala aktiviteter för omsorgstagarna och anställa fler sjuksköterskor än vad som sker i dag.
Personalen inom äldreomsorgen gör ett bra jobb. Men, de kan inte göra mer än resurser och förmåga räcker till. Med fler undersköterskor med trygga och fasta anställningar kommer man att kunna göra än mer. Många gånger är det i dag pressat och slitsamt och man känner sig otillräcklig. Om arbetsvillkoren blir bättre kommer fler än i dag att välja arbete i äldreomsorgen. Dessutom behöver personalens inflytande i verksamheten utvecklas.
Under de senaste decennierna har fokus i för stor utsträckning varit att minska kostnaderna. Både den privat och offentligt drivna verksamheten har präglats av jakten på minskade kostnader. Coronakommissionen har påtalat detta och visar på konsekvenser.
Mot slutet av året kommer kommissionens slutrapport. Låt oss vänta till dess innan vi fattar nya beslut på Gotland i viktiga frågor så som till exempel upphandlingen av Sudergården. Varför ska vi inte ta hänsyn till coronakommissionens resultat? Vi kan inte fortsätta att göra som vi alltid har gjort. Fokus behöver ändras och ambitionerna öka.
I år har regeringen beslutat om extra höjning av statens bidrag till äldreomsorgen på fyra miljarder kronor. Det räcker inte. Eftersom antalet äldre ökar innebär i längden en höjning med så lite pengar att man inte ens kan finansiera en äldreomsorg med samma standard som i dag, än mindre öka ambitionerna. Statens anslag till kommunerna för äldreomsorgen behöver öka radikalt. Det har Vänsterpartiet under flera år föreslagit i riksdagen.
Höj de statliga skatterna, främst på kapital. Pengarna behövs! Bland annat för att öka kvaliteten i äldreomsorgen, en del av vår gemensamma välfärd.