Dags för M att gå från ord till handling

I en bra insändare i lördags skriver Moderaterna att våld i nära relationer är en viktig politisk fråga att ta förnyat grepp kring. De konstaterar att flera engagerade organisationer larmar om ökat stödbehov.
Vänsterpartiet håller med. Att förhindra våld i nära relationer är viktigt. Alla förebyggande sociala insatser som motverkar våld, droger, ensamhet och oro är viktiga. Utan dem kommer psykisk ohälsa och sociala problem att växa. Inte minst i spåren av ökad arbetslöshet.
Dock är det ett sent uppvaknande från Moderaterna. Socialförvaltningen på Gotland har de senaste åren tydligt beskrivit att det finns ett behov hos dem att stärka sin organisation i arbetet mot våld i nära relationer. År 2019 valde Moderaterna, och de styrande borgerliga partierna, att inte genomföra detta.
Vänsterpartiet ansåg det nödvändigt att ge socialförvaltningen dessa utbyggda verktyg, men inte Moderaterna. I år framförde socialförvaltningen ett liknande behov. De behöver helt enkelt mer resurser i arbetet mot våld i nära relationer. Det stödde Vänsterpartiet men inte Moderaterna, de avslog detta.
Nu är det upp till bevis. I den kommande budgeten för Region Gotland finns chansen att ändra sig och bidra till att stärka arbetet mot våld i nära relationer. Då får vi se om Moderaterna menar allvar också på Gotland med sitt engagemang för våldsutsatta kvinnor och barn och att det inte bara blev en debattartikel.