Nu gäller det MP och S: elkabeln behövs

ELNÄT Det räcker om fyra socialdemokraterna eller miljöpartister röstar med V, C, KD, L och M.
Om någon vecka fattar riksdagen beslut om en tredje elkabel till Gotland. Trots att det är en viktig pusselbit i Sveriges omställning till förnybar energi säger regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet fortfarande nej. Dom borde ändra sej.

Elförsörjningen till Gotland har till och från varit svajig med upprepade strömavbrott. Utbyggnaden av vindkraft har stoppats. Många av oss har följt med i turerna kring en tredje elkabel mellan Gotland och fastlandet. Hur hoppet har tänts och man känt att nu äntligen kanske det händer, för att slockna igen i maj 2017 när det negativa beskedet kom och planeringen avbröts.

Nu är frågan aktuell igen. I förra veckan krävde Vänsterpartiet i riksdagen att en tredje elkabel till Gotland ska byggas. Det var ett av villkoren för att vi skulle gå med i energiöverenskommelsen. Även C, L, KD och M ser behovet av att bygga en tredje elkabel och kommer att rösta ja när frågan behandlas i riksdagen om några veckor.
Konstigt nog säger regeringen nej. Trots att en tredje elkabel inte bara skulle säkra vår elförsörjning här på Gotland, utan även påskynda Sveriges omställning till ett fossilfritt samhälle. För utan en tredje elkabel kan inte Cementa, Sveriges näst största utsläppare av växthusgaser, ställa om till eldrift och kraftigt kapa sina utsläpp. Utan en tredje elkabel kan vi inte heller utnyttja Gotlands otroligt gynnsamma läge när det kommer till vindkraft på och runt ön. Vindkraft som skulle kunna överföras till södra Sverige och även exporteras ut i Europa för att slå ut kolkraften där.

För att få en majoritet i riksdagen saknas nu bara fyra röster. Vi i Vänsterpartiet har inte gett upp hoppet om att det ska lyckas. Regeringen eller enstaka ledamöter kan ändra sej. Vad som krävs är fyra miljöpartister eller socialdemokrater som hellre står upp för klimatet än för partilinjen. Fyra personer som vet att omställning inte handlar om fina ord, utan att det behövs handling – nu.
Hjälp oss samla de rösterna. Mejla en riksdagsledamot från MP eller S och berätta hur viktig en tredje elkabel till Gotland är om vi ska klara omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Det är nu det gäller: Gotland behöver en tredje elkabel för en långsiktigt hållbar elförsörjning. Sverige behöver en tredje elkabel för att kunna ställa om till fossilfritt och klara klimatmålen. Klimatet kan inte vänta, inte heller vi gotlänningar. Vi kan klara det tillsammans!

Thomas Gustafson och Saga Carlgren, Vänsterpartiet Gotland