En helt ny stadsdel – för de som har råd?

Gotland behöver fler bostäder som vanligt folk har råd att bo i.
Det pågår ett ambitiöst arbete med att planera ett nytt bostadsområde i södra Visby – Visborg. Arbetet har pågått i många år och visionen är ett nytt klimatsmart och hållbart bostadsområde. Där ska hållbarhetstankar bli verklighet och människor ska kunna leva och bo i samklang med naturen och med varandra. Regionstyrelsen ska snart behandla flera ärenden som handlar om bostadsbyggande. I ett förslag till Riktlinjer för bostadsförsörjning fastslås att ”för få prisvärda bostäder byggs som genomsnittsgotlänningen har råd med”. Länsstyrelsen fastslår i en analys att det blir svårare att få tag på en bostad på Gotland trots att byggandet fortsätter. De skriver i sin analys att det beror på att de bostäder som finns är för dyra.

Det borde innebära att det är högsta prioritet att bygga den typ av bostäder som de flesta har råd med.  När det gäller Visborg verkar så inte vara fallet. Där ska mark nu säljas till Gotlandshem för byggande av hyresrätter men till ett markpris som riskerar att innebära några av de dyraste hyror vi hittills sett på Gotland. Självklart kostar det pengar att bygga all infrastruktur som ett nytt område innebär, och visst måste Region Gotland ta betalt för marken för att finansiera det. Men att det byggs hyresrätter med rimlig hyra är också ett samhällsintresse. Redan nu blir ofta hyrorna i nyproducerade hyresrätter på tok för höga. Hur ska det bli med ett så högt markpris? Vänsterpartiets fokus är att underlätta byggande av hyresrätter med hyror som människor har råd att betala. Därför vill vi se statligt stöd för detta byggande och att Region Gotland på olika sätt verkar för att det byggs billigare. Vi kan inte bygga ett helt nytt bostadsområde med enbart bostäder för rika. Särskilt inte när det framförallt är bostäder till rimliga priser som behövs. Det blir ingen hållbarhetens stadsdel – det blir segregation.

Saga Carlgren och Thomas Gustafson Vänsterpartiet i Regionstyrelsen