Jämlikhet och välfärd – bra för Gotland.

Nu sprids bilden från borgerliga politiker och ledarsidor att Region Gotlands ekonomi skulle vara körd i botten. Det är inte sant. De senaste tre åren har Region Gotland haft överskott efter årets slut. Mycket arbete har lagts ned för att skapa en hållbar ekonomi och samtidigt bygga ett samhälle där människor trivs och dit människor vill flytta. Region Gotland har även när man räknar bort fastighetsförsäljningar haft goda resultat de senaste åren. Fastighetsförsäljningar har inte räddat ekonomin, men de har bidragit till att man kunnat investera mycket, bland annat i det nya Sävehuset, och amortera på lånen.
Region Gotland behöver mer pengar till verksamheten de kommande åren för att det blir fler äldre och fler barn och för att sjukvården på grund av medicinska framsteg och åldrande befolkning har hög kostnadsutveckling. Inte för att ekonomin ”är körd i botten”. Vänsterpartiet anser att en större andel av samhällets resurser bör användas för vår gemensamma välfärd, vi vill se en regeringspolitik som prioriterar välfärden inte skattesänkningar som främst gynnar de välbeställda.
Vi har en utmaning framför oss på Gotland, så långt är vi överens.
Jag tror dock inte vi är överens om vad utmaningen faktiskt är. För oss i Vänsterpartiet handlar utmaningen om hur vi ska skapa så goda förutsättningar som möjligt för människor att bo och leva på Gotland, så att gotlänningarna blir fler och ön utvecklas. För alliansen verkar utmaningen framförallt handla om hur man ska få stora överskott i den kommunala ekonomin. Det är deras val att göra. De har makten att prioritera höga överskott före verksamhet. Det är en politisk prioritering och inget som de är tvingade till.
Jag tycker det vore mer renhårigt att redovisa argumenten för en sån prioritering än att skylla på tidigare majoritet och låtsas att det inte finns något val.

Saga Carlgren, gruppledare Vänsterpartiet Gotland