LSS behövs!

Jörgen Benzler Monika Eriksson Vänsterpartister i Socialnämnden

LSS är en viktig frihet för många svenskar och gotlänningar. Med hjälp av dess resurser kan personer med funktionsvariation ges bättre förutsättningar till ett värdigt liv. Tanken med LSS är att alla ska ha samma möjlighet att leva ett gott liv.

Tyvärr har staten ändrat på sina bedömningar vid beslut rörande LSS. Konsekvensen är att en allt större del av kostnaderna läggs på kommunerna, hos oss Region Gotland. Ungefär 20 miljoner kronor varje år har staten flyttat över till vår region, pengar vi får bidra med via kommunalskatten.

Vid sitt senaste sammanträde med Socialnämnden valde den borgerliga majoriteten att inte begära mer pengar till LSS från regionfullmäktige, trots de ökade kostnaderna. Nu blir det socialförvaltningens hela verksamhet som får fördela sina resurser på ett annat vis. Hur har borgarna inte berättat. Blir det en tuffare bedömning av behoven och fler avslag när man ansöker om LSS? Blir det någon annan del av verksamhet som får betala? Äldreomsorgen? Insatser för unga? Vi vet inte.

Vänsterpartiet anser att det är en tråkig utveckling att viktiga verksamheter inom socialtjänsten i praktiken riskerar att stå mot varandra. Socialtjänstens uppdrag är att hjälpa de mest utsatta gotlänningarna. Är det från dem pengarna ska tas? Så får det inte bli. Det behövs i stället en regeringspolitik som flyttar mer pengar till landets kommuner och regioner. Välfärden måste få kosta. Det är inte slopad värnskatt för de rika eller ökade skattesubventioner till RUT och ROT som behövs. Vänsterpartiet tycker att det är en bättre politik att LSS ges mer pengar från staten.