Bostadspolitik

Stoppa Gotlandshems utförsäljningar

Pressmeddelande 24 april:

Vänsterpartiet anser att försäljning av allmännyttigt ägda hyresrätter inte är en bra bostadspolitik som ska ge alla möjlighet till ett bra boende.

Exakt vad detta kan komma att leda till för de berörda hyresgästerna går naturligtvis inte att veta men under de senaste åren har vi sett effekterna av att den ”allmännyttiga politiken” försvagats eller rentav försvunnit. Istället har företagens vinstintresse kommit att styra i allt högre grad. Bostadsbrist och högre priser är en direkt följd av detta. När privata vinstintressen får ökat utrymme så minskar rättvisan och det drabbar framförallt hushåll som har en svag ställning på bostadsmarknaden.
Ett allmännyttigt bostadsbolag ska ha en viktig betydelse för hela bostadsmarknaden genom att kunna erbjuda ett brett utbud av bostäder till rimliga kostnader och där alla kan köa på lika villkor. Men ett allmännyttigt bostadsföretag ska också erbjuda stor trygghet till den enskilde hyresgästen. Det ska inte vara några niomånaderskontrakt eller plötsliga förändringar av möjligheterna att bo kvar. Bostäderna och hyresgästerna ska inte heller ses som handelsobjekt som kan säljas till högstbjudande

Vänsterpartiet är därför emot de stora utförsäljningar som planeras.

Klicka här om du vill läsa hela pressmeddelandet.