Regionens service viktig för utvecklingen på hela Gotland

Pressmeddelande – 2017-03-30

När Vänsterpartiets yttrar sig över ”Strategi för ett långsiktigt hållbart serviceutbud på Gotland” så är det framförallt servicens viktiga roll för hela Gotlands utveckling som framhålls. För en bra utveckling krävs många olika, små och stora insatser och yttrandet har därför många förslag och det är svårt att peka på något enskilt förslag som är viktigare än andra.

• Vi vill ha ett serviceutbud som bidrar till en bra utveckling på hela ön och vi redovisar många förslag som kan bidra, säger Lars Bjurström, ordförande i VänsterpartietGotland,

Följande punkter är en kort sammanfattning av yttrandet:

Idén med serviceorter ska vara att ge service och en del andra tätortskvaliteter på hela ön. Bra offentlig service ska därför kombineras med bra mötesplatser och kultur som ger möjlighet till en mångfald av möten.

Planeringen ska ta hänsyn till hur ofta man utnyttjar olika typer av service. Till förskola tar man sej själv två gånger om dagen. Då får avståndet inte vara för långt.

Vänsterpartiet tycker att vi ska känna oss stolta över den prioritering som vi gjort på skolan. Det är därför inget mål att vi ska ha samma eller lägre kostnader än andra kommuner.

Primärvården/vårdcentralerna måste få en utökad och viktigare roll. Primärvården ska bli en angelägenhet för hela sjukvården och vårdcentralerna ska inte bli färre.

Biblioteken har en självklar roll på kulturområdet men kan också bredda sin verksamhet till att bli servicepunkter med information om regionens verksamhet och service.

Kollektivtrafiken har stor betydelse för möjligheten att bo och jobba på hela ön och det bör därför vara en ambition att hitta möjligheter till förbättringar

För en bra service så är bostadsbyggande på hela Gotland viktigt.

Här finns hela yttrandet från Vänsterpartiet till Region Gotland.