Alla ska kunna leva på sin pension

Insändare skriven av Lars Bjurström, publicerad i GT 21/3 och GA 23/3.

För partierna bakom pensionsuppgörelsen som gjordes på 90-talet verkar det ha varit viktigare att skapa nya affärsmöjligheter för finansbranschen än att skapa trygga pensioner för alla. PPM-systemet har inte gett bättre pensioner men säkert skapat miljonärer i branschen och nu har det visat sig att systemet lett till rena bedrägerier och stora förluster för många blivande pensionärer.
Vi måste ha ett pensionssystem och som ger alla ekonomisk trygghet och som är solidariskt finansierat Det nuvarande pensionssystemet har misslyckats med sin uppgift att se till att de som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Därför måste systemet ändras.

Särskilt hårt drabbas kvinnor eftersom kvinnors insatser i arbetslivet värderas lägre. Kvinnor tar också ett större ansvar för barn och hem. Det innebär lägre löner, längre föräldraledighet, sämre karriärmöjligheter och större andel deltidsarbete.  Faktorer som alla leder till att kvinnor får lägre pension än män.

Istället ska vi ha ett rättvist pensionssystem med solidarisk finansiering som ger en trygghet så att alla kan leva på sin pension.

Vänsterpartiet var inte med i den uppgörelse som resulterade i dagens pensionssystem och därför kräver vi ett nytt pensionssystem där tryggheten går före spekulationer. PPM-systemet ska därför avskaffas.

Vänsterpartiet menar att det är fel att det spekuleras med pensionärernas pengar. Det är inte rimligt att finansiella institutioner varje år ges tillgång till miljarder som de kan ta ut vinster från genom höga avgifter.

De senaste veckornas beskrivningar av hur illa det fungerar är ingen stor överraskning. Systemet är främmande inslag i det offentliga pensionssystemet där vi alla kan spekulera bort en del av vår pension. Nu visar det sig att det blivit en arena för lycksökare som tydligen inte drar sig för rena bedrägerier på pensionärernas bekostnad.

Lars Bjurström
Vänsterpartiet Gotland