Bostadspolitik

Vi ska ordna bostäder åt nyanlända.

Insändare skriven av bland annat vänsterpartiets regionråd, Saga Carlgren, publicerad i GA den 17/2.

I mars 2016 började den nya bosättningslagen gälla. Den innebär att alla kommuner har skyldighet att ordna bostad för ett angivet antal nyanlända per år. Många kommuner knorrade kring detta nya ansvar och hävdade att det var omöjligt. Det är inte nödvändigtvis ett enkelt uppdrag men från den rödgröna majoritetens sida har vi varit tydliga med att vi vill ta oss an uppgiften och göra allt som går för att det ska lyckas.

Vi behöver bli fler på Gotland och kan vi ta emot nyanlända och skapa förutsättningar för dem att stanna och bygga sina liv här så har hela samhället mycket att vinna. Det kan innebära fler arbetskamrater i omsorgen eller fler klasskompisar i skolan och kan också berika vårt samhälle med nya perspektiv. 2016 lyckades vi ordna bostäder åt de 192 personer med uppehållstillstånd som blev anvisade hit enligt bosättningslagen.

Tack vare mycket hårt jobb från många i Region Gotlands verksamheter och tack vare ett gott samarbete med GotlandsHem och andra hyresvärdar. Nu för 2017 behöver vi hitta nya arbetssätt för att återigen kunna klara uppdraget. Därför har vi från majoriteten givit uppdrag om ytterligare åtgärder för att få fram tillräckligt många bostäder. Vi har höga förväntningar på att vår organisation, i samverkan med fler aktörer kommer klara av denna för så många kommuner så svåra uppgift. Samtidigt med detta pågår stora ansträngningar från volontärnätverk runt om på ön för att hitta bostäder för de asylsökande som istället för att flyttas till anläggningsboenden någonstans på fastlandet vill bo kvar på Gotland. Tillsammans arbetar det offentliga och civilsamhället på olika sätt mot samma målsättning. Så många som möjligt av de som kommit hit på flykt från krig ska vilja och kunna stanna på ön.

På Regionstyrelsens arbetsutskott 14/2 beslutade vi om ett antal konkreta åtgärder som syftar till att på kort tid hitta ett tillräckligt antal bostäder för att ta vårt ansvar för de nyanlända som anvisas hit. Då bostadsmarknaden är väldigt pressad, innebär det att en del lösningar som kan komma att erbjudas behöver anses som genomgångsbostäder med ibland delade gemensamhetsutrymmen. Samtidigt arbetar vi för att på längre sikt säkerställa ett byggande som innebär möjlighet till en bra bostad för alla som behöver det. Såväl militärer och nyanlända som studenter, de som vill flytta hemifrån och de som vill flytta hit. Alla ska de kunna få tag på en bra bostad på Gotland.

Meit Fohlin (S), regionråd

Isabel Enström (MP), regionråd