Sjukvården behöver mer resurser

brittis (2)OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Saga Carlgren och Brittis Benzler, publicerad i GT 17 oktober.

Återigen kommer Moderaterna med samma mantra – sjukvårdens budget ska hållas. (Insändare av Anna Hrdlicka GT 11/10) Nu med hänvisning till kommunallagen. Det är förstås sant att kommunallagen gäller, men det gör även hälso- och sjukvårdslagen och patientlagen.

Lagar som ger människor rätt till vård ochsom bland annat innebär att gotländska patienter har rätt att söka vård på annan ort och få den vården finansierad av Region Gotland. Anna skriver precis som vi att mycket ska och bör göras för att minska kostnaderna inom hälso- och sjukvården. Vi må ha olika idéer om hur det ska gå till men i huvudsak håller vi med Anna om att mycket återstår att göra som kan påverka kostnaderna framöver. Det är av yttersta vikt att nämnd och förvaltning fortsätter med det viktiga arbetet.

Vänsterpartiet har exempelvis framhållit vikten av att stärka primärvården, att bättre ta vara på medarbetarnas kunskaper i förändringsarbetet och att förbättra arbetsvillkoren för att kunna säkra kompetensförsörjningen framöver.

Huvudfrågan för vår debattartikel var dock bristen på förslag som kan spara 80 miljoner redan under 2016. Det var också budskapet i debatten i Radio Gotland. Där ser vi att inga av de förslag som varken majoritet eller opposition, förvaltning eller ledningskontor hittills har kommit fram med efter ett antal olika arbetsgrupper och utredningar, skulle kunna innebära så stora kostnadsminskningar på så kort tid, utan att just likvärdigheten riskeras för gotländska patienter.

Finns det inga förslag som kan förändra den situationen under 2016 så är det enda vi kan göra att medge Hälso- och sjukvårdsnämnden att överskrida sin budget. Alternativet är något som åtminstone inte Vänsterpartiet vill se, det vill säga att gotländska patienter inte längre har tillgång till vård på likvärdig nivå som resten av landet.

Saga Carlgren
Brittis Benzler