Manifestation mot rasism och sexism, Saga Carlgrens tal

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHär är Saga Carlgrens tal under manifestationen mot sexism och rasism i Visby, söndagen den 16 oktober.

Välkomna hit, till den här manifestationen.

Det vi nyss hörde var huvudbudskapet för den här manifestationen. Under manifestationens gång kommer vi att få höra samma budskap men på ett antal olika språk. Det är ett sätt att visa att vi är många som står bakom budskapet för dagen.

Jag är glad att se att så många har kommit hit idag. Så många som tycker att budskapet är viktigt. Idag manifesterar vi för alla människors rätt att slippa våld och sexuella övergrepp och vi manifesterar för ett samhälle fritt från rasism. Mot sexism OCH rasism.

Jag har haft en trygg barndom. En trygg uppväxt här på Gotland. Trots det har jag som så många andra upplevt effekterna av en destruktiv och våldsam mansnorm som på olika sätt kommit till uttryck. De flesta känner någon som blivit våldtagen. Jag känner flera.

Många känner någon som blivit sexuellt utnyttjad som barn. Jag känner flera.

Den här typen av erfarenheter är svåra att tala om och många håller inne med sina upplevelser, därför vet vi inte så mycket om varandras erfarenheter eller om vilka som drabbats. Min egen erfarenhet säger mig att tjejer och kvinnors liv och handlingsutrymme ständigt begränsas av risken för våld och övergrepp från män.

Som kvinna lär man sig hur man ska och inte ska agera tex bland berusade män på en krog. Man får inte vara för vänlig, det kan missuppfattas. Man får inte vara för avfärdande, då kan personen bli arg. I såna situationer suddas snabbt mitt handlingsutrymme ut och övergår i riskbedömning och skademinimering. Man lär sig att undvika den sortens situation. Man väljer vilka ställen man går till. Man väljer vilka man pratar med. Man väljer vilken väg som är säkrast att ta sig hem på. Ändå drabbas så många i Sverige varje dag av sexuella ofredanden, trakasserier eller våldtäkt. Trots alla dessa riskbedömningar.

De flesta övergrepp sker i hemmet. Där mannen, för det är oftast en man, är någon som offret känner och har en nära relation till. Då ringer rasisternas varnande ord om ett yttre hot mot kvinnors säkerhet så falskt. Det inre hotet är så stort, hotet från de män som säger sig älska någon, men egentligen menar äga någon. Då blir handlingsutrymmet så mikroskopiskt. Att flykt från sitt eget hem kan vara den enda vägen. Säga upp kontakten med familjemedlemmar. Starta på nytt blir enda sättet att ta makten tillbaka över sitt eget liv, sin egen kropp. Så har livet sett ut för så många människor och framförallt kvinnor i Sverige i alla tider och fortfarande. Fast vi säger oss vara världens mest jämställda land.

28 våldtäkter har anmälts på Gotland hittills i år. Det är färre än förra året men helt fasansfullt mycket för många. Nu vill rasistiska organisationer göra våldtäkt  till en fråga om härkomst. De vill få oss att tro att våldtäkterna har ökat pga invandring och få oss att bli rädda för alla som ser ut på ett visst sätt eller kommer från ett visst land. De vill få oss att tro att en våldtäkt är ett värre brott när gärningsmannen är mörk än när han är ljus.

Det är inte sant. Alla som våldtar är egoistiska, maktfullkomliga människor som tar sig rätten över en annan människas kropp och som intalar sig att deras behov är viktigare än offrets lidande. Varje våldtäkt är en för mycket.

Idag har vi samlats för att säga att vi accepterar inte våld och sexuella övergrepp och vi accepterar inte att en förskräcklig händelse används som ett alibi för att sprida en rasistisk världsbild. Vi accepterar inte att representanter för rättsväsende, polis eller för demokratin blir hotade och angripna eller att människor tar lagen i egna händer och dömmer utan rättegång. Vi accepterar inte att oskyldiga människor som flytt från krig ska behöva vara rädda här, på Gotland, för att några har gjort något förskräckligt.

I gotländsk media rapporteras just nu om två olika utredningar som rör sexualbrott. I det ena fallet är de misstänkta av utländsk härkomst. Det fallet har väckt allt det raseri som vi sett de senaste veckorna. Medborgargarde, nazistisk demonstration och så mycket hat som vi sällan skådat på Gotland. Det andra fallet har knappt någon uppmärksammat. Den misstänkte är gotlänning, det blir så mycket svårare att förklara. Då är det plötsligt bara en enskild person. Då finns ingen grupp att skylla på. Inget yttre hot. Och, Inget som en rörelse med en rasistisk agenda kan använda sig av. Därför är det inte intressant för de som manar till medborgargarden, eller de som hotar rättsväsendet.

Att män tar sig rätten att våldta är ett mycket större problem i vårt samhälle än rasisterna vill påskina. Vi ökar inte tryggheten genom att minska invandringen. Vi ökar den genom att motverka en destruktiv och våldsam mansnorm som finns bland män i Sverige och i alla andra länder.

Tack!