Vem får ta smällen?

brittis (2)OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Saga Carlgren och Brittis Benzler publicerad i GA 4 oktober och GT 4 oktober.

”Sjukvården ska hålla budget!” ”Sjukvården ska hålla budget för det har vi bestämt.” ”Sjukvården ska hålla budget för det sa dom ifjol att dom skulle göra.” Orden upprepas som ett mantra från moderaterna, centerpartiet och liberalerna. ”Har man gjort en felaktig prognos får man skylla sej själv.”  Men vem drabbas egentligen mest om sjukvården till varje pris ska hålla den tilldelade budgeten för 2016. Är det verkligen nämnden eller fullmäktige? Är det inte snarare gotlänningar som drabbas om sjukvårdsförvaltningen verkställer de förslag som är alternativet till att få överskrida budget. De som skulle drabbas är de gotlänningar som får sina behandlingar eller planerade operationer uppskjutna, som inte får ta del av insatser för att förebygga benskörhet (osteoporosverksamheten), som får beskedet att fettmareducerande operationer (obesitas) inte längre utförs eller de som inte längre får de insatser som finns med i de nationella vårdprogrammen för till exempel cancersjukdomar.

För trots regionstyrelsens krisgrupp, Strukturutredning, arbete i sjukvårdsförvaltning och nämnd, arbetsgrupp på ledningskontoret med utomstående expertis och gemensamma möten mellan regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens arbetsutskott finns ännu inga andra konkreta förslag på hur man ska kunna minska sjukvårdens kostnader med 80 miljoner kronor i år. Ett bra arbete pågår inom sjukvården med många olika åtgärder och mer kan och måste givetvis göras.

Vänsterpartiet anser att stärkt primärvård, en tydligare organisation och att bättre ta vara på medarbetarna kan minskar kostnader. Moderaterna föreslår privatisering av vårdcentralerna i Hemse och Klintehamn. Fler förslag kommer förhoppningsvis från både nämnden och ledningskontorets arbetsgrupp. Ett är säkert – inga av dom förslagen kommer att minska sjukvårdens underskott till noll 2016. Inte heller kommer dom att räcka till för att möta vårdbehoven hos de allt fler äldre, eller kunna betala för nya läkemedel och andra medicinska framsteg. Regeringen måste ta sitt ansvar och se till att större andel av samhällets resurser används till sjukvården.

Att som de borgerliga partierna kräva att sjukvården ska hålla budget, att budget går före verksamhet, straffar gotlänningarna hårdare än de som har ansvaret. Vänsterpartiet accepterar inte att felaktiga prognoser ska leda till att människor nekas vård.

Saga Carlgren
Brittis Benzler