Vad är de rädda för?

brittis (2)OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Jörgen och Brittis Benzler, publicerad i GT 15 maj.

Det är många borgerliga politiker som inte tycker om den så kallade decemberöverenskommelsen i riksdagen mellan regeringen och den borgerliga oppositionen. Nu senast några lokala moderater här på Gotland. Vad de bland annat vänder sig mot är att denna överenskommelse ger Vänsterpartiet ett inflytande över regeringens förslag.

Vad är de rädda för? I den senaste överenskommelsen mellan regeringen och Vänsterpartiet har Vänsterpartiet drivit fram beslut som ger fler anställda i äldreomsorgen, glasögonbidrag och gratis medicin till alla barn, ökat stöd till kvinnojourer, höjt golv i a-kassan, höjt bostadstillägg för pensionärer, höjd sjuk- och aktivitetsersättning samt höjt underhållsstöd för ensamstående föräldrar. Är det detta Moderaterna vänder sig emot?

Är man rädd för Vänsterpartiets värderingar och vår ideologi? Vi tror att ett jämlikt samhälle alltid är bättre än ett ojämlikt. Vänsterpartiet vill att de politiska besluten ska leda till minskade ekonomiska, sociala och könsmässiga skillnader.

Vi tror att ökad social rättvisa och en utvecklad demokrati leder till bättre samhällsekonomi, lägre arbetslöshet, ett miljömässigt hållbart samhälle och därmed ökad trygghet för alla. Vad är det för farligt med det?

Jörgen och Brittis Benzler
Vänsterpartister på Gotland