Feminism

Trygga jobb för en jämställd arbetsmarknad

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GT och GA 7 mars.

Insändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GT och GA 7 mars.

LO har i dagarna släppt en rapport om sexuella trakasserier på jobbet där de visar att nästan var femte ung kvinna blivit utsatt för trakasserier på sin arbetsplats. Framförallt av kunder och brukare men också av chefer och kollegor. Det är vanligast i arbetaryrkena men även i andra yrken är siffrorna höga. Men absolut vanligast är det bland kvinnor med otrygga anställningar.

Självklart är det här något man som chef har ansvar för att arbeta mot, både förebyggande och genom att ställa upp för den anställde när något händer. Självklart är det vårt ansvar som medborgare och politiker att arbeta mot den sexism som gör detta möjligt men vi måste också arbeta för att komma åt orsaken till att många som utsätts inte vågar eller orkar stå upp för sig själva nämligen otryggheten i anställningen.

Som ung i en otrygg anställning är du ofta helt utbytbar. Inställningen från arbetsgivaren att du ska vara tacksam att du har ett jobb överhuvudtaget hålls över huvudet på den som jobbar. Om man är ekonomiskt beroende av att chefen väljer att ringa just mig på morgonen för att komma in och jobba, har man inte utrymme att visa missnöje med arbetssituationen. Man biter ihop och försöker tänka att det hör till. Man går inte i konflikt med en äldre kollega och man säger inte ifrån till betalande kunder.

Ett av de viktigaste medlen för ett jämställt samhälle är trygga jobb som man kan försörja sig på oavsett man är ung eller gammal och oavsett kön. En trygg anställning ger större makt över det egna livet och större mod att säga ifrån om något inte står rätt till.

Ojämställdheten på arbetsmarknaden grundar sig också i ett ojämställt samhällssystem. Där det fortfarande är stora skillnader mellan män och kvinnor bland annat när det gäller ansvar för det obetalda arbetet i hemmet och vilket ansvar vi tar för våra barn. Det är ett system som är svårt att förändra bara genom att tala om orättvisorna och om hur vi borde göra istället. Det är för enkelt att komma på skäl till att just vi bör göra som så många andra gör. När det gäller föräldraförsäkringen väger ekonomiska skäl tungt. Sociala skäl och bekvämlighetsskäl kan vara andra hinder för jämställt uttag. Men ett statligt ersättningssystem bör utgå ifrån att föräldrarna har lika stort ansvar för sina barn och underlätta för oss att dela lika. Först när vi delar lika på föräldraförsäkringen kan vi komma tillrätta med ojämställdheten på arbetsmarknaden.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet