Vänsterpartiets miljögrupp.

V-logga_CMYK_RodHär kommer en rapport från Vänsterpartiets miljögrupp, som är en av de arbetsgrupper vi har i Vänsterpartiet Gotland.

Ett antal intresserade vänsterpartister träffades under torsdagskvällen och diskuterade aktuella miljöfrågor på Gotland. Närmast står ett nytt miljöprogram för Region Gotland. Några punkter som diskuterades var: Hur får vi fler att åka med kollektivtrafiken? Hur blir vi bättre på att hantera frågor om växter och alla arters överlevnad? Kan vi kräva än bättre underlag inför beslut som regionen ska ta och som visar på bästa beslut ur miljösynpunkt, så att vi vet vad vi eventuellt väljer bort. Den stora utmaningen är nog att förankra det färdiga programmet och få hela regionen att arbeta med det. Här behövs det tänkas till. Utöver dessa frågor diskuterades Miljö- och hälsoskyddsnämnden och dess arbete samt miljöfrågor som det kan bli behov för oss vänsterpartister att ta ställning i.

Arbetet med miljöprogrammet är lite intensivt just nu vilket gör att Vänsterpartiets miljögrupp träffa igen redan torsdag den 5 mars klockan 17.00 på partilokalen Österväg 5. Alla som vill diskutera och komma med förslag i miljöpolitiska frågor är välkomna att delta. Vill du veta något mer kan du ringa till Jörgen Benzler, 070-447 78 92 som är ansvarig för gruppen. Självklart behöver man inte vara medlem i vänsterpartiet för att delta.