Bostadspolitik

Bostäder åt alla – stoppa spekulationen

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare skriven av Lars Bjurström, publicerad i GT 11 februari och GA 13 februari.

Det är inte mer marknad som behövs för att vi ska klara bra bostäder åt alla till rimliga kostnader. Tyvärr så rev alliansregeringen ner mycket av bostadspolitiken och lät istället marknadskrafterna och vinsthungriga företag ta över.

Den borgerliga alliansens politik har lett till högre hyror och bostadsbrist. Det är en direkt följd av en medveten politik. Det tydligaste exemplet på hur galet det har gått är de nya reglerna för andrahandsuthyrning som nu varit igång i två år och nu visar nya siffror som Sveriges Radio redovisat att det blivit just skyhöga hyror. Och resultatet är att många nu köper bostadsrätter bara för att hyra ut i andra hand. Vem tror att det är mer spekulation som löser bostadsbristen?

Nu gäller det istället att visa att det går att bygga till rimliga kostnader. Regionen ska ställa krav på bostadsbyggandet och förstås använda det kommunägda bostadsbolaget. Och tydligt säga nej till projekt som byggs för att ge bygg- och bostadsföretagen helt orimliga vinster. Allt detta står faktiskt i regionens bostadsförsörjningsplan som regionfullmäktige antagit!

Därför ska regionen nu säga nej till Hökerums försöka att få sälja nyproducerade till orimliga priser i Snäckgärdsbaden. Bygg för alla istället!

Alltför många tjänar pengar, mycket pengar, på att vi har bostadsbrist och det är uppenbart att det är precis det som den borgerliga regeringen ville åstadkomma. Men för att få en sund bostadssituation för alla och för hela samhället måste vi bryta detta. Den bubbla som nu byggs upp med allt högre priser och spekulation är riskfylld och om den tillåts att blåsas upp ännu mer är risken att vi alla måste vara med och betala.

Lars Bjurström

Ordförande Vänsterpartiet Gotland